Tips på resmål - Warszawa

I dagens samhälle hör utlandsresor till vardagen för de flesta människor, och där inkluderar jag mig själv. Men att resa utomlands kan vara väldigt dyrt, och om man inte har någon större inkomst att skryta om så kanske man måste spara väldigt länge innan man har råd att boka den där resan. Därför har jag tänkt tipsa om Warszawa, Polen som resmål.
 
Jag hade aldrig tänkt tanken på att resa till Polen förrän min lillebror Kevin blev tillsammans med en tjej som bor i Warszawa och därför började resa dit med jämna mellanrum. Han berättade om hur billigt det gick att flyga, hur priserna var i staden och vad de hittade på när de var där. Jag blev väldigt intresserad och frågade min vän Sara om vi inte skulle resa dit i några dagar, hon sa ja, så därefter började vi leta efter flyg och hotell med bra priser.
 
Som ni vet är jag sjukskriven pga min ryggoperation, min kroniska värk och mitt nya diskbråck, och eftersom jag aldrig hann börja jobba innan jag blev sjukskriven så får jag den lägsta ersättningen från försäkringskassan. Så för att kunna göra den här resan fick det inte bli för dyrt, det var väldigt viktigt för mig. När vi skulle boka flyget blev jag tipsad om wizzair.com som säljer väldigt billiga flygresor, min bror har t.ex åkt från Malmö - Warszawa tur och retur för under 250 kr. Jag tror inte att det går att flyga med wizzair från alla flygplatser, men jag vet att man kan flyga med dem från Malmö, Göteborg och Stockholm i alla fall. Jag och Sara valde att resa från Malmö till Warszawa söndag den 17 januari till fredag den 22 januari och för det fick vi betala 418 kr per person. Vi visste dock att vi troligen skulle shoppa en del och kände att det inte räckte med enbart ett handbaggage, så vi fick även betala en avgift (286 kr per väska) för ett baggage á 23 kilo.
 
När vi letade efter hotell insåg vi att man kunde bo väldigt billigt i staden, vi ville dock bo centralt, ha hotellfrukost, och bo någorlunda fräscht så vi valde tillslut Hampton by Hiltion Warsaw City Centre för vi kände att de erbjöd det vi var ute efter. För de fem nätterna vi bodde på hotellet fick vi sammanlagt betala ca 2300 kr för ett dubbelrum, så det blev ca 1150 kr per person. Det går självklart att bo både billigare och dyrare i staden, allt beror på vad du är ute efter och vilken standard du vill ha! Jag måste dock säga att vi var riktigt nöjda med hotellet, vi bodde på högsta våningen (våning 17), hade ett fint och fräscht rum, frukosten var varierad och väldigt god, och personalen var trevliga och hjälpsamma. Det låg även väldigt bra till, på ca fem minuter kunde man promenera till centralstationen, och bredvid stationen låg ett super stort shoppingcenter på fyra våningar, och högst upp var det massor av olika restauranger och en biograf. Det tog ca 15 minuter att gå till "restaurang-gatan", och om man fortsatt promenera ytterligare 10-15 minuter så kom man till gamla stan. Det var med andra ord gångavstånd till det mesta, men det gick såklart även att ta tunnelbana eller buss också. Lokaltrafiken var väldigt bra och väldigt billig, tror att en biljett kostade ca 6 kr, och flygbussen kostade ca 9 kr. 
 
Inne på Hampton by Hilton.
 
Vårt hotellrum.
 
En del av den mumsiga hotellfrukosten.
 
Det stora shoppingcentret som låg bredvid centralstationen.
 
"Restauranggatan"
 
I bakgrunden ser ni gamla stan.
 
Inne i centrum hade de flesta restauranger en engelsk meny, alternativt någon i personalen som kunde översätta, men åkte du en bit utanför eller gick på mindre ställen så fanns det inte alltid tillgängligt. Det är väldigt många som inte alls förstår eller talar engelska där, men det var ändå inget som någon av oss upplevde som ett problem.
 
Priserna i Warszawa var förvånadsvärt låga, speciellt mat och aktiviteter. Vi åt oftast lunch/middag för mellan 25-55 kr. Det finns en hel del att göra i staden förutom att bara strosa runt och se sig omkring. En dag besökte vi teknikmuséet Centrum Nauki Kopernik som vi båda tyckte var kul. Det passar främst för barn, men en avdelning är mer anpassad för tonåringar och vuxna. En standardbiljett kostade drygt 50 kr. En annan dag besökte vi Horror House "Interactive museum of fear" i gamla stan och det var bland det roligaste vi gjorde under hela resan! Det var så otroligt kul och läskigt så senare under samma dag gick vi till "restauranggatan" för att gå på Horror House 2. En biljett kostade ca 50 kr. En annan dag åkte vi lite utanför centrum för att besöka två museum som låg i närheten av varandra; POLIN Museum of the History of Polish Jews och Pawiak Prison Museum. Polin muséet var ingen större favorit för mig, det som var intressant där var avdelningen om andra världskriget. Pawiak tyckte jag dock var väldigt intressant att besöka! Någon eller några dagar i veckan har båda två gratis inträde, vi såg till att besöka dem en sådan dag. Förutom det jag nämnt ovan så promenade vi och såg oss omkring väldigt mycket; gamla kyrkor, universitet, byggnader som har betydande roll i staden osv. Vi hade nämligen min lillebrors flickvän som guide en dag, men det finns även annordnade guidade turer om man är intresserad av det, bara att googla.
 
En otroligt vacker och utsmyckad kyrka vi gick in i.
 
På teknikmuséet, en robot ritade ett porträtt av mig.
 
Läskiga Horror House.
 
Vi åt en hel del god mat! Här är bilder från två olika middagar.
 
Pawiak muséet.
 
 Jag kom fram till att för ungefär 2500 kr per person så fick vi flygresa tur/retur och baggage, 5 hotellnätter, lunch och middag på restaurang varenda dag, några buss/tågresor, och ett gäng roliga aktiviteter. Jag och Sara hade 6 väldigt bra, roliga och trevliga dagar i Warszawa och jag vill absolut åka tillbaka någon gång igen!



Kommentarer

Kom ihåg






Trackback