Tips och info om Suckarnas gång!

Hejsan! Idag har vi firat min yngsta lillebror Liam som fyllde 15 år med smörgåstårta, efterrätt och presenter! Det känns så konstigt att han redan är 15 år för jag tycker att det bara var några få år sedan som jag själv var i den åldern, men nu är det ändå 11 år sedan! Jag minns så väl vad vi gjorde i skolan, var vi hängde på rasterna, vad vi gjorde när vi umgicks, vad jag tänkte och tyckte osv. Tiden går så fort!
 
Men nu vidare till inläggets rubrik.. Jag fick förfrågan att skriva lite mer om loppisen i Suckarnas gång eftersom jag är där i princip varenda lördag, och självklart kan jag göra det! Så jag tänkte helt enkelt dela med mig av några tips och lite information om loppisen.
 
Loppisen drivs av IFK Simrishamn och kommunen och den är varenda helgfri lördag från och med april - oktober från kl 07:00 till kl 15:00. Men av egen erfarenhet så vet jag att försäljarna inte brukar vara riktigt klara vid kl 07:00, och många börjar plocka ihop sina grejer redan vid kl 13:00-14:00, speciellt under våren och hösten. Vem som helst får stå och sälja på loppisen, läs mer om det (och annat) på deras hemsida
 
Loppmarknaden ligger i centrala Simrishamn (utomhus) och på lördagarna brukar det sitta uppe en del skyltar som gör reklam för den.
 
Suckarnas gång ligger precis nedanför Ica Supermarket, ni ser alla människor lite längre ner på bilden.
 
Se till att ha med kontanter (de närmsta uttagsautomaterna finns inne på Ica och utanför Nordea) och gärna mindre pengar som mynt, tjugolappar och femtiolappar för det är inte alla som har så bra med växel då de flesta betalar med hundra- eller tvåhundralappar. Några försäljare accepterar även betalning med Swish, men det är bara några få.
 
Eftersom det är en loppmarknad så är det först till kvarn som gäller, så se till att vara i tid! De öppnar som sagt klockan 07:00 men då har inte alla packat upp sina grejer än så jag brukar försöka se till att vara där mellan kl 08:00 och 09:00, i alla fall under högsäsongen (slutet av juni - mitten av augusti)..
 
Bara för att det är en loppis så betyder det inte att allt automatiskt är billigt! Det är oftast väldigt många som säljer retro och antikt (de är där nästan varenda lördag) och de är medvetna om att sakerna oftast är värda en hel del och är därför lite dyrare. Det går såklart fortfarande att göra fynd hos dom, men bli inte förvånad om grejerna inte säljs för tio eller tjugo kr.
 
Det finns så mycket snygga grejer, som galongalgarna! Dessa kostade 40 kr styck och därför blev det inget köp för mig som är van att köpa likadana galgar för 5-20 kr styck!
 
Den här tyckte jag också väldigt mycket om, men 160 kr var inget jag ville betala för den. Dessutom har jag en liknande i rött som jag köpte på Suckarnas förra sommaren för mindre än halva priset. :)
 
Under högsäsongen brukar loppisen ha 1500-2000 besökare och ca 150 försäljare, det är med andra ord en ganska stor loppis! Se till att ha åtminstone en timme avsatt för att gå på loppisen, men om du vill göra riktiga fynd och därför gräva i kartonger och spana in vartenda bord så krävs det nog omkring 2 timmar.
 
Om du har en bebis och/eller småbarn så kan du fynda ordentligt! Det är oftast flera försäljare som säljer enbart barnkläder och de är oftast i riktigt bra skick och väldigt billiga!
 
Som ni redan vet så handlar jag själv väldigt mycket på Suckarnas, under sommaren kommer jag aldrig därifrån tomhänt! Jag brukar främst fynda kläder och små inredningsprylar, och oftast för så lite som 5-20 kr! Igår köpte jag t.ex ett par svarta quiltade skinnvantar med en silvrig dragkedja, ett super fint skärp, och tre snygga toppar för sammanlagt 90 kr! Ska se till att visa er mina fynd någon dag snart. Den stora soptunnan från Brabantia i rostfritt stål köpte jag också igår, 80 kr betalade jag för den (på nätet säljs de nya för 1019-1399 kr!!).
 
Nu är det många turister på plats i hopp om att fynda! :)
 
Ytterligare några tips;
  • Våga rota bland alla kassar och kartonger som oftast står framför borden, dessa grejer säljs oftast väldigt billigt!
  • Om du tycker något är dyrt så pruta! Och om du köper flera saker från en och samma säljare be om att få ett billigare paketpris, de går oftast med på det!
  • Var inte rädd för att prova kläder och skor om det går att prova dem utanpå din vanliga klädsel.
  • Om du köper något som är stort, tungt eller otympligt så kan du be om att få förvara varan hos säljaren under tiden du går klart på loppisen, men se till att betala hela eller åtminstone halva summan innan du går vidare, som ett bevis på din tacksamhet och att du verkligen ska ha varan (jag gjorde så med soptunnan).
 
Om ni har fler frågor kring loppisen i Suckarnas gång så är det bara att fråga!
 
Innan jag avslutar inlägget tänkte jag dela med mig av ett gäng bilder där ni ser några av de fynd jag gjort på loppisen under de senaste åren!
 
1. Kavaj 20 kr, Röda skinnvantar 15 kr. 2. Tallrikar 12 kr styck. 3. Skålar 10 kr styck, Bok 40 kr, Galge 20 kr. 4. Nya Dr Martens 200 kr.
 
1. Retrotidningar 5 kr styck. 2. Tröja 20 kr. 3. Jeansjacka 5 kr. 4. Knivställ 30 kr, Galgar 20 kr styck, Glasskålar 5 kr styck.
 
1. Kaffeservis 50 kr, Kockum kastrull 20 kr, Kockum kanna 20 kr. 2. Platåskor 20 kr, Skärp 5 kr. 3. Tunika 20 kr. 4. Väska 25 kr.
 
1. Förkläde 20 kr, Plåtburkar 20 kr styck, Skopor 5 kr styck, Små cupcakes 5 kr styck, Stor cupcake 15 kr, Glasskål 10 kr. 2. Skärp 10 kr. 3. Väska 10 kr. 4. Kaffeservis 40 kr, Knivar 20 kr.



Kommentarer

Kom ihåg






Trackback