Min kärlek till Second Hand!

Ni som läser min blogg och/eller följer mig på instagram vet att jag älskar att gå på loppisar, handla second hand på nätet och besöka second handbutiker! Att gå på loppmarknader är verkligen bland det roligaste jag vet, speciellt när man gör ett riktigt fynd! :D Jag har gjort så många fantastiska fynd genom åren; skinnjackor, möbler, inredningsprylar, skor, kläder, ja lite av allt möjligt faktiskt.
 
Det var inte förrän jag var 16 eller 17 år som jag "på riktigt" började handla mer second hand. Jag gillade klänningar i retrostil och började därför gå på Myrorna i jakt efter snygga skapelser. Sedan var vi på semester här på Österlen flera somrar i rad och varenda lördag brukade jag och mamma kliva upp tidigt på morgonen för att gå på loppisen i Suckarnas gång i Simrishamn. Jag minns att jag då mest brukade köpa handväskor, smycken och småsaker. Sedan flyttade vi ner till Simrishamn sommaren 2009 och det var då jag upptäckte vilket loppisparadis jag hade hamnat i! Stora loppmarknader varenda helg under sommaren och priser som fick mina pengar att räcka fyra gånger så länge. Det var då jag förvandlades till en loppaholic (istället för shoppaholic) haha. Under de senaste åren har det nästan blivit en sport att gå på loppisar, man måste vara förberedd, ha en taktik, vara snabb och beredd på att armbåga sig fram, och jag kan nog säga att jag numer är ett proffs på allt det! ;)
 
Men varför handlar jag second hand? Vad är det som är så bra med det egentligen?
Jag handlar second hand på grund av ett gäng olika anledningar, men den främsta är nog pga priserna. Jag skulle inte säga att jag är snål, men jag tycker om att få så mycket som möjligt för mina pengar, jag värdesätter mina pengar. Om jag går på stan och handlar ett par sneakers, en kjol, en lite finare klänning och en ny handväska så kan jag få betala ca 1500 kr för det (i budgetbutiker), men om jag istället köper dessa grejer på loppisar och tradera så kan slutsumman hamna på så lite som 150 kr! Det är en jäkla prisskillnad! En annan anledning är att jag tycker det är kul att ha kläder som inte "alla andra" har, och jag tycker det är enklare att skapa mig en personlig stil. Jag kan hitta coola plagg, skor och accessoarer som väldigt få andra kan få tag på, och jag kan hitta grejer som sticker ut och gör min stil personlig. Det tycker jag om! Jag handlar även second hand pga att jag tycker det är fruktansvärt roligt, och så har vi ju hela miljöaspekten också!
 
"Är det inte rätt äckligt att handla second hand?" är något jag fått höra ibland. Och ja visst kan det vara äckligt med second hand, vissa grejer luktar äckligt, har misstänksamma fläckar på sig, är dammiga som tusan och är allmänt ofräscha. Men det behöver inte vara äckligt! Om jag hittar något som luktar väldigt mycket svett eller är fläckigt så köper jag det helt enkelt inte, men om det bara är lite dammigt, luktar vind och är skrynkligt så är det lätt att fixa! Om det är kläder så är det bara att tvätta dem i så hög värme som plaggen tål och tillsätt gärna lite sköljmedel, tänk även på att många par skor också går att tvätta i tvättmaskin, alternativt handtvätta. Om du köper mössor/hattar/skärp osv och är rädd för löss eller liknande småkryp så sätt in grejerna i frysen och låt dem ligga där i minst ett dygn, då dör de små rackarna! 
 
Jag kan faktiskt inte se en enda negativ grej med att shoppa second hand, eller ja det skulle i så fall vara som i mitt fall att man shoppar så mycket att man tillslut inte får plats med grejerna, haha. 
 
Här är ett gäng bilder där plaggen jag nämner är köpta second hand.
 
Bild 1-Sneakers, Kjol, Kimono, Skinnjacka.
Bild 2-Kappa, Vantar, Byxor, Platåskor.
Bild 3-Byxor, Skinnjacka, Kavaj, Vantar.
 
Skinnjacka, Kimono.
 
Bild 1-Shorts, Jacka, Skjorta.
Bild 2-Byxor, Kavaj, Skor.
Bild 3-Skinnshorts, Skärp, Kimono, Solglasögon.
 
Platåskor, Klänning.
 
Bild 1-Jeans, Väska, Skinnjacka, Kavaj, Vantar.
Bild 2-Platåskor, Byxor, Jacka, Väska.
Bild 3-Tröja, Jeansjacka.
 
Skinnkjol, Skärp, Linne.
 
Bild 1-Platåskor, Shorts, Hoodie, Jacka.
Bild 2-Väska.
Bild 3-Shorts, Linne, Kimono, Skinnjacka.
 
Sneakers, Pennkjol.
 
 Bild 1-Sneakers, Kjol, Skjorta, Tröja.
Bild 2-Sneakers, Kjol, Linne.
Bild 3-Kjol, Linne.
 
Sneakers, Kjol, Tröja.
  
Brukar ni handla second hand? Vad handlar ni då? Och är det på nätet, i butik eller på loppmarknader?



Kommentarer

De olika platåskorna var mina favoriter!! SÅ snygga!!

Svar: Jag älskar också platåskor, men det har du kanske redan förstått! ;D
Jennilie

» Sarah

Va kul me så mkt outfitbilder :)
Ja tycker de e jättetråkigt o gå på loppisar, i secondhand butiker o sånt (A) Men älskar att shoppa :)


Kom ihåg






Trackback