King's day in Holland

Idag är det King's day (kungens födelsedag) här i Holland och det firas med dunder och brak! Vi klev upp rätt tidigt och var ute redan vid klockan 9, men det var vi nästan ensamma om haha. Men ju mer tiden gick desto fler människor kom ut i vimlet, och nu på kvällen är det galet mycket folk ute, och precis överallt här i Amsterdam. Det spelas hög musik, folk bär kläder och accessoarer i orange, alkohol konsumeras som bara den, och alla är allmänt glada.
 
Vädret har varit väldigt märkligt och hit och dit idag.. Ena sekunden har det varit soligt och varmt för att i nästa sekund bli helmulet och blåsigt, så har det varit hela dagen. Men vi har i alla fall sluppit regn, det har bara kommit någon enstaka liten skur.
 
 
Om man tycker om sötsaker så är Amsterdam perfekt, det säljs godsaker på var och varannan gata.
 
Vi åkte färjan över till andra sidan för att gå på loppis, men när vi kom dit visade det sig att det var en loppis med enbart barngrejer, då var det bara att ta färjan tillbaka, haha.
 
 Utsikten från centralstation.
 
Under dagen blev folkmassan större och större.
 
Jag älskar alla hus här i Amsterdam, de är så himla vackra och charmiga!
 
Nästan alla var utsmyckade i orange.
 
Vackra stad!
 
Vi besökte för första gången Vondelpark, en riktigt trevlig park.
 
På eftermiddagen/kvällen gick det inte att gå på vissa gator pga alla människor.
 
Jag har ganska ont just nu eftersom vi gått rätt mycket idag så nu ska jag ta på mig pyjamasen och se på en serie. God natt på er!



Kommentarer

Åh vad fina bilder! Har besökt Amsterdam en gång och det var sååå fint. Hoppas jag kan komma dit igen!!!

Svar: Tack så mycket! :) Och jag håller med om att Amsterdam är en vacker stad, det är faktiskt den vackraste stad jag nånsin varit i! Jag håller tummarna att du har möjlighet att åka dit igen! :)
Jennilie


Kom ihåg






Trackback