Second hand snack!

Nu hade jag tänkt snacka om en grej som ligger mig nära hjärtat, nämligen second hand! Jag började handla på second hand butiken Myrorna när jag va 16-17 år, först handlade det om priset eftersom man "bara" hade 1050 kr att leva på i månaden, men efter ett tag kom det att handla en hel del om personlig stil också. Under en period hade jag en ganska flickig stil med mycket klänningar och gärna 50-60 talsklänningar, därför gillade jag Myrorna för att de hade det utbud som jag var ute efter när ingen av de större kedjorna hade det, dessutom var det billigare än i vanliga butiker. Det var så intresset började för mig..
 
Familjen semestrade på Österlen varje sommar innan vi flyttade hit ner och det var ju som att komma till himlen för mig i och med alla loppisar som är här på sommaren. Jag kunde dock inte köpa allt för mycket eftersom vi bara var här på semester och skulle ju hem igen, gärna med all packning. Men sedan vi flyttade ner sommaren 09 har jag inte haft det problemet, så länge det ryms i bilen är det bara att shoppa på, och shoppa, ja det kan man väl säga att jag har hunnit med de senaste åren.
 
Många verkar relatera "Second hand" endast till second hand butiker men det är så fel, butikerna upptar bara en del av second hand djungeln. Jag gillar mest loppisar. Varför? Ja, främst för priset skulle jag säga. Priserna är oftast löjligt låga och om det någon gång är lite väl högt är det bara att pruta. Det finns även så mycket spännande att hitta på loppisar, allt ifrån kläder, unika skor, coola lampor, fina serviser osv. Dessutom gillar jag loppis atmosfären, en blandning av stress, förhoppning och glädje (och en mindre rolig känsla- besvikelse när någon annan hinner före på något du spanat in).
 
Sedan har vi internet och allt vad det innebär. Olika hemsidor som säljer begagnade grejer (tradera, blocket, seconds, trendsales, ebay osv) och för att inte tala om alla bloggare som har så kallade Bloppisar där de säljer sina gamla kläder. Det negativa med nätet är ju först och främst att man måste betala varan innan man fått den vilket inte alltid är så roligt, folk blir ju blåsta titt som tätt. Något som också är mindre roligt är ju fraktavgiften som ibland blir dyrare än själva plagget, men ibland är det verkligen värt det.
 
Sedan kommer vi till second handbutikerna, de har det mesta och i de flesta storlekar. Ibland hittar man riktiga guldkorn men min erfarenhet är att priserna har skjutit i höjden. Jag förstår ju att de måste vara dyrare än på loppis eftersom de ska betala ut löner, hyra för lokal osv men vissa grejer säljs ju dyrare än vad de kostade i första hand då de dessutom var nya. Men ibland hittar man ju väldigt fina och unika grejer som kan vara värda att lägga pengar på.
 
En annan grej som fler borde göra är att byta kläder med sina vänner.. Du kanske har ett par plagg som du är less på och likaså din kompis, ja men byt då med varandra så får ni nya grejer helt gratis! När jag gick på gymnasiet anordnade skolan en klädbytardag vilket blev väldigt lyckat! Alla elever fick lämna in kläder och skor och för varje grej man lämnade in fick man en "lott". Om jag t.ex lämnade in 5 plagg så fick jag sedan 5 lotter att "handla" nya kläder för, en lott = ett plagg. De hängde alla grejer som samlades in i en stor sal där man sedan fick "köpa" nya grejer med sina lotter. Jag fick massor av nya plagg med mig hem!
 
Att handla second hand kan vara olika för väldigt många. Jag gör det för att jag tycker det är kul, jag gillar att hitta unika plagg och jag gillar att shoppa billigt och göra riktiga kap. Andra kanske handlar så på grund av att de inte har pengar för att köpa nya kläder. Men det spelar egentligen ingen roll varför man gör det för enligt mig är second hand den bästa shoppingen på alla sätt och vis. Det är billigare än att handla nya kläder, du kan köpa unika plagg utan att någon kan kopiera dig eftersom plagget inte finns att köpa i någon vanlig butik, det är bättre för miljön och enligt mig bra för själen!
 
Jag tror att alla mina favorit plagg och skor är köpta just second hand, t.ex min skinnjacka i märket Petroff som jag fyndade på en loppis och mina platåpjucks som jag köpte av en tjej på tradera.
 
Vanliga butiker i alla ära men second hand is the shit!
 
Nu är jag klar med min uppsats om second hand, så ut och shoppa nu för tusen (second hand, såklart!!).
 
Här kommer en del av de plagg jag köpt second hand;
 
Jeans//Second handbutiken i Simrishamn, ca 100 kr
Jeansjacka//Loppis, 20 kr
Keps//Loppis, 10 kr
 
Skinnshorts//Röda Korset, 50 kr
Skärp//Loppis, 5 kr
Lång "kofta"//Loppis, 20 kr
Solglasögon//Tradera, ca 70 kr
 
Klackar//Tradera, ca 200 kr
Shorts//Tradera, ca 50 kr
Hoodie//Loppis, 15 kr
Jacka//Loppis (tror jag), ca 20 kr
 
Shorts//Tradera, ca 50 kr
Topp//Second handbutiken i Simrishamn, ca 30 kr
Jacka//Second handbutiken i Simrishamn, ca 30 kr
 
Jeans//Second handbutiken i Simrishamn, ca 100 kr
Skärp//Loppis, 10 kr
Tröja//Myrorna, 40 kr
Solglasögon//Tradera, 20 kr



Kommentarer

Asså tycker verkligen de är sjuukt coolt att du hittar så mycket billigt och så många loppisar osv! Själv har jag varit inne i nån second hand butik då och då men hittar sällan nått. Dock gillar jag tradera och ebay mycket :D

SÅÅ härliga outfits !

» emma

fan vad cool stil du har! kanske ska börja kolla second hand jag med. har köpt några plagg så, men de flesta jag köpt så har varit oanvända.. men det kanske räknas ändå? typ på tradera och sånt. har fyndat skor där för bara några kronor liksom hihi! :D

» emma

sv. säger bara vad jag tycker :D och det är så jäkla härligt att hitta en blogg man inspireras av!! :D

» DIYS

sV: okej! :D är din mam' fotograf eller sstyr du kameran åt henne? :D grymt snygga outfits alltså, att man kan hitta så mkt snyggt på second hand? :D det är helt otroligt! :D

» Anita

Jag älskar beyond retro! Dom är nog endel dyrare enn andre second hand butiker men det er som att komma til himlen :)

» emma

sv. shit då var det ett asbra pris för skorna!!! sj köpte jag 5 par en gång för ca 300 med frakten haha! asbilligt och faktiskt fina skor! sålde dock två för typ 650-700:- så vann ganska bra på det :D ^^

jag tycker inte det spelar nån roll om plagget är använt egentligen. så länge det liksom är fräsht och inte sunkigt. min kille däremot skulle inte gilla det haha! han är så nojjig och löjlig när det gäller sånt :) jag tycker, som du nämner, att man kan hitta något som ingen annan har och skapa en egen och unik stil :) (vilket du har and i love it!) :D

Galet snyggt!


Kom ihåg






Trackback