Homosexuella

Förra veckan berättade min styvpappa för mig och mamma att han hade hört en grej på radion. Det var en yngre man som jobbade som snickare och var homosexuell men han hade inte "kommit ut ur garderoben" än. Han och en arbetskollega var tillsammans i smyg och nu ville de komma ut till deras andra arbetskamrater och chefen. Men problemet var att han inte visste om han skulle våga och hur de skulle reagera, han var främst rädd för att förlora jobbet. I slutändan gick det hela bra, alla accepterade detta. Men det som gör mig ledsen och förbannad är att han kände sig rädd och orolig över att kanske förlora jobbet på grund av att han var bög. Jag är såklart inte arg på honom utan själva grejen, att folk ska behöva känna sig osäkra på grund av sin sexuella läggning. Jag menar vad har hans sexuella läggning med jobbet att göra? INGET! Varför ska andra bry sig? De har ingen anledning att bry sig eller lägga sig i!

Det här ämnet upprör mig verkligen. Det är år 2012 och folk är fotfarande rädda för att berätta att de är bög eller lesbisk. Jag skulle kunna prata om hela världen men eftersom det ser så olika ut i olika länder väljer jag att prata om Sverige. Jag har folk i min omgivning som är homofober och nästan inget kan göra mig så arg som detta och jag kan inte diskutera det med dem för jag blir så förbannad. "Det är onaturligt säger de", NEJ det är inte onaturligt nu för tiden och det har aldrig varit det. Det jag tror det handlar om är att folk inte är vana vid det, vi är betydligt fler som är heterosexuella och därför anser många att det är det naturliga. Men bara för att vi är fler så betyder det inte att det är onaturligt att vara homo- eller bisexuell. Om jag ser två män kyssas på gatan så kan jag erkänna att jag hajar till, men inte på grund av att jag blir äcklad utan mer för att jag inte är van att se det. Sedan känner jag mig glad att de kysser varandra offentligt, fast än de vet att det är så många som är emot homosexuella.
 
Något annat som också gör mig arg är att bögar på något sätt inte är lika accepterade som lesbiska. Vissa verkar tycka att det är så äckligt och fel att vara bög men när det är två tjejer som står och hånglar är det helt plötsligt sexigt och därför okej?! Homo som homo, alla borde vara lika accepterade som oss som är hetero!
 
Jag har som fått för mig att det är den äldre generationen som är mest emot detta då de oftast har vuxit upp och blivit tillsagda att det är fel. Men efter att ha funderat ett tag så vet jag inte.. Man läser ju i tidningen ibland att ett helt killgäng har gett sig på en ensan kille bara för att han är bög. Vilka jävlar och vilka fegisar!! Det är ju VI, de nya generationerna som KAN förändra synen på det här. Om vi blir mer öppna och kan acceptera att folk har olika sexuella läggningar och kan lära VÅRA barn detta, så kan vi föra det vidare. Om människorna bara kan inse att vi är alla olika så kan vi acceptera redan NU att det är normalt att vara homo, lika normalt som att vara hetero, eller att vara brunett, eller blond, man eller kvinna. Det är normalt och ska vara accepterat!! Så enkelt är det om jag får bestämma. Jag förstår bara inte varför människor är emot dem? Varför blir de helt plötsligt mycket mindre värda bara för att de blir kära i de med samma kön? Det handlar ju för tusan om kärlek! Kärlek är ju så fint och vackert men tydligen även riktigt grymt. Varför kan alla bara inte se och förstå att vi alla är bara människor, vi ser olika ut, vi har olika ursprung, vi tycker olika och vi blir kära i olika kön.
 
Jag tycker det är så hemskt att det finns människor som lever i en lögn för att de inte vågar komma ut och berätta sanningen. Varför? Ja för att de vet att de kanske kommer bli hatade, misshandlade, utfrysta osv. Tänk att det finns människor som har levt i lögnen enda tills de dör. De kanske skaffar familj men är aldrig riktigt kära för att de egentligen är homosexuell men vågar inte berätta det.
 
Jag blir så ledsen när jag skriver det här inlägget och jag får en klump i magen. Varför kan inte mänskligheten acceptera att vi är olika?!?! Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om det här ämnet men det här får räcka, jag tror jag har fått fram det jag ville.
 
Bara en sista sak.. Behandla andra som ni själv vill bli behandlad. Ett uttjatat men ack så bra budskap! Visst snälla kan ni ha det i åtanke hela tiden, livet ut. Inte bara när det gäller sexuella läggningar utan gällande ALLT! Säg inte något till en person om det är något du själv inte skulle vilja höra eller blir kallad. Och gör inget du inte vill att någon ska göra mot dig. Tänk en extra gång innan du säger något eller agerar. Tror du att det du ska säga är för elakt så är det troligen det, strunta då i att säga det!
 
Om nu någon av er läsare inte håller med så får ni gärna skriva det men snälla var inte elaka. Det här är mina åsikter som jag skriver i min blogg. Om ni vill få ut era åsikter på ett elakt sätt så får ni skriva det i er egen blogg eller i er dagbok. Om jag får någon elak eller stötande kommentar kommer jag ta bort den. Men åsikter får ni gärna skriva, vare sig ni håller med eller inte.



Kommentarer
» moa

Så oerhört bra inlägg! Satt och nickade igenom hela texten och höll med på varje punkt.

Jag är själv bisexuell, och när jag skulle berätta för min familj så var jag oerhört nervös inför hur de skulle ta det. Jag har dock världens finaste familj, så enligt dem var det ingen 'big deal'. Jag älskar det, för det SKA ju inte vara en stor sak att komma ut heller. Igen; Bra inlägg! Kram!

Fan va bra skrivet!! Kunde inte ha sagt detta bättre själv. Förstår mig inte på homofober.. Vadå onaturligt? Det finns homosexualitet lika mycket i djurlivet som det finna bland oss människor så varför skulle det vara onaturligt? Skulle två rådjur göra nåt som är onaturligt när det är moder jord de styrs av? Svaret är nej. Som du säger, det är ju kärlek! Alla ska få känna sig älskade och få känna kärlek, spelar ingen roll om det är med samma eller det andra könet.
Nej, usch, nu börjar jag hetsa upp mig. Men supersuperbra att du skrev det här inlägget Jennelie :) Är det okej om jag kopierat det och lägger upp det på mon blogg? Skriver självklart dit en fin länk till din blogg. Stor kram!

» Elin

Håller med! Jättebra skrivet!

Håller bara så mycket med. Jag är inte själv bög och jag är definitivt inte politiskt korrekt, men att ha synpunkter på andra människors sexuella läggning (så länge det inte tar sig uttryck i övergrepp) är bara så lågt. Självklart måste det vara tillåtet för män att älska män och för kvinnor att älska andra kvinnor, och vi som inte är inblandade har inte med saken att göra. Homofober kan göra mig riktigt arg, men det gäller fördomsfulla människor i allmänhet. Jag påstår inte att jag själv är fri från fördomar, men det är min målsättning.

Svar: Hej Henrik.Vad kul att höra att du håller med. Å andra sidan kan jag inte förstå de som inte håller med.. Tack för din åsikt.
Jennilie


Kom ihåg






Trackback