Objektiv tips?

Hörrni, nu är jag super sugen på ett nytt objektiv till min kamera och tänkte se efter om någon av er kanske är mer fotokunnig än vad jag är. Jag har en Canon EOS 600D och använder mig mest utav ett objektiv som heter Canon EF 50mm f/1.8. För närbilder är det objektivet riktigt bra och med riktigt bra menar jag att bakgrunden blir väldigt oskarp, precis som jag vill ha den för det mesta.

Mycket oskarp bakgrund.



För halvkroppsbilder funkar objektivet också bra! Man får inte lika oskarp bakgrund men fortfarande tillräckligt oskarp.

Oskarp bakgrund.


Men sen kommer vi till problemet, helkroppsbilderna. Som ni ser är bakgrunden ganska skarp här och den går inte att få oskarpare än så här. Dessutom så fokuserar den på för litet område vilket gör att en del av mig blir ganska grynig, syns oftast i ansiktet och det gillar jag verkligen inte. Så objektivet jag har nu duger inte för mina outfitbilder. Jag är ute efter ett objektiv som gör bakgrunden riktigt oskarp då det kommer till HELKROPPSbilder.

Relativt skarp bakgrund.



Ungefär så här vill jag att bakgrunden ska vara, gärna ännu suddigare om det går att få.


Källa; Sania Claus

Så, kära läsare.. Har ni något tips till mig på ett objektiv som ger grym oskärpa/suddighet i bakgrunden på helkroppsbilder men som fortfarande gör/håller mig klar (vill att HELA jag ska vara klar, vill inte vara grynig eller suddig)? I en prisklass upp till 5-6000 kr. Vore toppen om ni kunde ge lite tips eller råd :)

Update; Jag vet att photoshop troligen skulle kunna fixa mitt problem MEN jag vill inte redigera dit suddig bakgrund utan jag vill att objektivet och kamerans inställningar ska göra det jobbet. Så, som det står i inlägget vore jag tacksam för tips på objektiv.



Kommentarer

har det inte med inställningarna att göra?

skulle säga photoshop :p ^^

Anonym- Jag vill inte lägga ner en massa tid på att redigera dit en fejkad suddig bakgrund (om det nu går, använder inte photoshop) utan jag vill att kameran och objektivet och dess inställningar ska fixa det åt mig :)

Då är nog inte 50mm objektivet som jag tipsade dig om bättre än det du har, inte mycket bättre i alla fall..



Kort skärpedjup blir det vid "hög brännvidd" (mycket inzoomat) och vid stor bländare (lågt bländartal). Det kan vara så att när du fotar halvkroppsbilder så är du närmre kameran och skillnaden på bakgrund och dig är större eller vad man kan säga.. Och när du fotar helkroppsbilder så är du längre från kameran och då är det svårare att få till skärpan...

Om du vill komma undan billigt så skulle jag säga ett fast 50mm objektiv. Jag köpte mitt för runt 1000 lappen och har inte känt ett behov för något dyrare. Annars får du leta upp ett telezoom med siffror högre än 55mm, gärna upp mot 100-300mm. Desto mer du kan zooma, desto kortare skärpedjup kan du få. Jag vet inte vad för kamera du har, så mer än så kan jag inte hjälpa dig. Kolla på Scandinavianphoto.com, under telezoomobjektiv!

Förlåt, http://www.scandinavianphoto.se/ ska det vara!

Lite sent svar kanske men fotograf Malin sammanfattade det ganska bra.

Jag skulle inte använda Photoshop till denna effekt då du måste maska bakgrund och motiv för att kunna skapa oskärpa.

Idag brukar fotografer som tar porträtt och modellbilder använda ett teleobjektiv och zomma in för att kunna leka med skärpedjupet. Vad är det då som påverkar suddigheten?

- Avståndet till motivet.

- Brännvidden

- Bländaren. (litet tal, Stort ljusinsläpp = kort skärpedjup)



För att komplicera till det finns även hyperfokalavståndet som anger när skärpan sträcker sig till oändligheten. Den kan verkligen sabba ditt syfte med bakgrunden.

Använd även gärna punktmätning av ljuset och punktmätning av fokus. å sås ätt får du perfekt skärpa och korrekt ljusmätning där du vill ha det.

Var dock försiktig vid mätning av ljuset då du kan få över- eller underexponerade bilder vid punktmätning.

Arbeta gärna i Av-läget och bestäm vilken bländare du vill använda, tänk på avståndet till motivet och prova dig fram till rätt bländare. Håll koll på slutartiden så det inte blir skakningsoskärpa.



Lycka till.


Kom ihåg






Trackback