17. Åsikt



Jag har valt att berätta min åsikt om märken, märkeskläder och märkesskor. Jag har aldrig förstått mig på det och vet inte om jag någonsin kommer göra det heller. Att vissa människor lägger flera tusen kronor på ett visst plagg då det finns att köpa liknande plagg för en betydligt mindre summa tycker jag är märkligt. Det jag dock förstår är om det handlar om kvalité, i vissa fall är ju den dyrare varianten betydligt dyrare på grund av att varan är i mycket bättre kvalité och därför har längre hållbarhet och då är det okej att det är dyrare och att man väljer att köpa just den. Men då det bara handlar om ett märke, då man inte betalar för varan utan för märket, det förstår jag mig inte riktigt på. T.ex Converse.. Var och varannan svensk har ett par Converse men jag är inte en av dem och lär aldrig bli det. Ca 700 kr för ett par tygskor, eller ett märke som jag ser det. Min brorsa köpte ett par för kanske ett år sedan men de går inte att använda längre för de är trasiga,  så här betalar man helt klart inte för bättre kvalité på tygskon. I såna fall köper jag hellre ett par "vanliga" tygskor för hundralappen, då kan jag istället nöta upp 7 par för samma pris. Så länge det finns en variant som är billigare och kvalitén är lika kommer jag köra på den för jag är inte minsta lilla intresserad av märken.

Men något jag vill förtydliga är att jag inte är för plagiat, då företag kopierar av plagg/skor/väskor osv rakt av, att minsta lilla detalj är lika och att de satt fast en falsk logga/märke. Det jag menar är te.x Converse och "vanliga" tygskor, de som säljer de vanliga tygskorna har ju inte satt dit Converseloggan så alla vet att det inte är ett par Converse. Samma sak gäller kläder. Jag tycker det är okej att kedjorna gör plagg som inspireras och påminner om designerplagg så länge de inte kopierar plaggen rakt av. Fast ibland kan det ju vara svårt att veta också. Det finns så många olika sidor som säljer snygga kläder och skor och för en som t.ex mig som inte har minsta lilla koll på märken och designers så skulle det vara riktigt svårt att veta om något är kopierat eller inte. Det går ju inte att söka upp information om varje grej man handlar för att vara säker på att det inte är en kopia av något slag. Jag äger säkert redan något som är ett plagiat utan att jag vet om det och jag kommer formodligen omedvetet köpa grejer i framtiden som är kopior. Och jag är inte ensam om det. Jag vet bara av några få märken men med tanke på hur många designers det finns i världen och att jag är riktigt ointresserad då det kommer till designers kommer jag aldrig veta om något är ett plagiat eller inte, speciellt om det inte finns något märke på plagget/skon/väskan. Men om man vet att ett plagg är ett plagiat tycker jag inte att det är okej.

Och jag vill även säga att jag ser inte på något sätt ner på dem som handlar märkesgrejer. Så länge de har råd med det och vill göra det, så är det väl bra för dem, jag har inte med det att göra. Det jag vill få fram är att det är ingenting för mig.



Kommentarer

Jag är helt med dej där! Förutom att jag äger ett par converse ;) Annars tänker jag som du när jag handlar kläder.

Och du är ett lysande exempel på att stil inte är pengar!:)

WORD! Har alltid sagt så, speciellt när det gäller converse. Varför i hela friden skulle jag betala 700 spänn för ett tygmärke? När jag dessutom tycker att det är snyggare med "naturella" tygskor ;) Men vi människor dras ju gärna med i konsumtionssamhället och låter oss gärna bli intalade om vad som är rätt, snyggt och så vidare. Därför gillar jag din blogg, för att du "tänker själv"! Keep up the good work!

» Mia

Så sant! =) Är så himla glad att ja hittat din blogg, den är toppen! Innan var ja lady in black, men sedan ja upptäckte din blogg har ja insett att färg och form inte är så farligt ;) speciellt inte om man kan matcha å styla det så snyggt som du gör! :) Ska bara anmärka om en liten, liiiten petitess... Dina tygskor med platå ser ut att ha conversemärke, är det äkta converse eller är det plagiat? Tänkte bara eftersom du gick emot plagiat så hårt i texten så vore kul att höra hur du reflekterar över det ;) tack iaf för en toppenbra blogg, å fortsätt inspirera! =)

Mia- Åh vad glad jag blir, verkligen! Så kul att jag har kunnat inspirera dig. Och det där med tygskorna har jag tagit upp i ett inlägg men om du inte såg det där så nej, märket hete Max Star så det är ingen Converselogga på skon. Men sen tror jag inte att Converse gör den modellen, alltså med platån? Jag har bara sett av märket Max star i alla fall.



Tack för fina ord :)

Kram!


Kom ihåg






Trackback