Gör din egen poncho!

Igår var jag på loppis i Suckarnas gång och där köpte jag den här rutiga filten med syftet att göra om den till en poncho. Jag har tänkt visa er hur jag gick till väga steg för steg, det är super enkelt och tog bara några minuter. Det enda du behöver är en filt, en sax och markeringspenna eller nålar (något som går att markera med).

1. Lägg ut filten på en plan yta.



2. Vik den dubbel (fransar mot fransar).



3. Vik den igen fast den här gången sidan som inte har fransar mot den andra sidan som inte heller har fransar. Det ska då se ut så här.



4. Om ni kikar på bilden ovan så är vänster sida vikt och det är mitten på filten. Markera hela den sidan (precis där den är vikt) med nålar eller på annat vis.



5. Vik ut filten en gång (alltså inte helt) och ha nålarna så du ser dem. Nålarna är mitten markeringen.



6. Klipp sedan efter nålarna. OBS!!! Se till att INTE klippa genom båda lagren av filten utan BARA det översta!!!



Då du klippt genom det översta lagret ska det se ut så här och då är den klar!






Är det något ni inte förstår är det bara att fråga.
Är det här något ni kommer prova på?



Kommentarer
» frida

Jag tycker det blev skit snyggt, precis som en rikitgt poncho, men undrar däremot hur den ser ut bakifrån? (: kram

Hej



Åh vilket bra tips. Det blev verkligen snyggt. Men behövde du sy någonting eller?



Ha de bra

» Malin

Såå snyggt! Ska ge mig ut på jakt efter en fin filt snarast möjligt! :)

Tack så jättemycket för detta grymma tips! Detta kommer jag verkligen testa på! :)

Gud vilken grym idé! Ska absolut göra det nästa gång jag har en överbliven filt hemma!! :)

Ah sa fint det blev! :) och det verkar ju otroligt enkelt.

Psst. Jag tipsade blogg.se om detta, da jag tycker det är en san bra idé som förtjänar en plats pa första sidan.

så charmigt!

supersnyggt :D

» Malin

Idag var jag till myrorna och hittade den perfekta filten till detta. Tack så mycket för tipset! :)

man behöver inte sy någonting där man klipper? så det inte fransar sig eller något sånt..?

Felicia: Det var så lite så, kul att du gillade det! :D

Blev så glad när jag hittade dit fina mönster ... skall pröva klippa till 1 i en vit filt jag köps på jyrsk för 12 kr ..sen ska jag sy lite blommor blir nog fint...

Åsa: Vad kul att du gillade det, hoppas din poncho blir bra :)

Helt underbart! :D Tipsade om ditt tips på min egen blogg ;) Tusen tack!

» Sofie

Riktigt fiffigt! Det ska jag nog prova :-)


Kom ihåg






Trackback