Gör din egen poncho #2

Idag har jag pysslat ihop ännu en poncho. Ponchon är ett nyckelplagg i höst och eftersom många kommer bära den så tycker jag det är mycket roligare att ha en personlig som ingen annan har och det får man genom att göra en! Nästan allt material jag använder har jag köpt på panduro, tänger, fjädrar och ståltråd.

Jag köpte en filt på IKEA som var perfekt då den hade färdiga fransar och hål, den kostade 39 kr.



1. Lägg ut filten på en plan yta och vik den dubbel (fransar mot fransar).



2. Vik den igen fast den här gången sidan som inte har fransar mot den andra sidan som inte heller har fransar. Det ska då se ut så här.



3. Om ni kikar på bilden ovan så är vänster sida vikt och det är mitten på filten. Markera hela den sidan (precis där den är vikt) med nålar eller på annat vis.



4. Vik ut filten en gång (alltså inte helt) och ha nålarna så du ser dem. Nålarna är mitten markeringen.



5. Klipp sedan efter nålarna. OBS!!! Se till att INTE klippa genom båda lagren av filten utan BARA det översta!!!



6. Då du klippt genom det översta lagret ska det se ut så här och då har du en färdig poncho!



7. Jag har fjädrar på min poncho och för att fästa dem gör jag några ståltrådsrullar (det finns att köpa färdiga i vissa hobbybutiker om man inte vill göra egna). Använd en någorlunda mjuk ståltråd och knipsa av bitar som är 7 cm långa.



8. Använd en tång och gör en liten krok på ena änden av ståltrådsbiten.



9. Ta något som är avlångt och runt (jag har använt mig av en bit tjock ståltråd) och sätt fast "kroken".



10. Snurra den tunnare ståltråden runt den tjocka så tätt som möjligt men se till att lämna ca 1,5 cm.



11. Då du tar lös den snurrade ståltråden ska det se ut så här.



12. Använd dig utav en tång för att böja upp de 1,5 cm som inte är snurrade, den biten ska stå rakt upp som på bilden nedan.



13. Använd dig utav en rundtång för att forma en ring av den icke snurrade biten. Det ska se ut så här.



14. Om du ska ha 15 fjädrar på ponchon behöver du 15 såna här så gör så många som behövs (jag gjorde 20).



15. Välj ut vilka fjädrar du ska använda.



16. Sätt in fjädern i den snurrade ståltråden.



17. Använd en tång för att trycka fast någon/några av "ringarna" på ståltråden så fjädern sitter fast.



18. Öppna upp öglan.



19. Sätt in öglan i hålet på ponchon och bilda en ring igen av ståltråden så den inte lossnar.



20. Nåla fast ett band på nederkanten av ponchon och när det ser bra ut syr du fast det.



21. Räkna ut var mitten på ponchons baksida är och gör sedan ett peacemärke av ett spetsband. När det ser bra ut syr du fast bandet.



22. KLART!!



Om det är något ni inte förstår eller funderar över så lämna en kommentar.
Vad tycker ni om resultatet?



Kommentarer

briljant!snyggt resultat=)

du är så duktig!

» anna

så jäkla snyggt!

oj va snyggt det blev! ärligt talat hade du kunnat sälja såna där =)

Hej!Jag tänkte bara fråga hur du gör för att få ditt hår så himla snyggt? Har tänkt att klippa mig ganska kort och skulle va kul att kunna fixa håret snyggt :)För övrigt har du en väldigt fin blogg, den är bra jämfört med massa andras bloggar för den är så varierad. Ha det bra// Ingrid

superfint !!! :D

AMAAAZING!



Vad händer mer för kul i veckan då? ^^

Riktigt snyggt,verkligen gillar din stil! ;)

oooh gud vad fin!!

» bea

Den blev verkligen superfin, funderar själv på att göra en egen men att då köpa en mönstrad filt och inte dekorera den själv !

Bra guide :)

» Bunny

Verkligen jätte fin!

» Malin

Såå fint det blev! :)

» Elin

Så jäääkla snygg! Skulle aldrig kunnat ana att den var hemmagjord. Hur fin som helst.

Men åååååh så snyyyyyyggt! :000. Skulle det vara ok om jag lånade ett par pics och tipsar om och länkar din tutorial i min blogg?

» ida w

Åh vad nice! Älskar ryggen!!

Men oh, det där måste jag nästan testa! Riktigt snyggt vart det! Fan vad duktig du är!

Wow superfint! Vad duktig du är!

» Kajsa

Ur-tjusig! Vilken smart idé!

» Elin

Skitsnyggt! :D

» Hanna

men GUD vad snygg! :D

» Ebba

Gud vad fin!!

Blev väldigt inspirerad att göra en själv :)

» Anita

Sjukt snygg, va du er kreativ:D Mer sånna her poster!

sv : aa verkligen, jasså :)



duktig du är!

snyggt! väldigt kreativt

Herregud så snyggt! du är väldigt kreativ alltså :)

Ambitiöst, bra jobbat!!

Supersnyggt!!! :)

» Ida

helt underbar poncho !



blev så inspirerad av dig att jag tog en filt där hemma och gjorde en själv ! resultatet finns på min blogg, http://idarigby.devote.se/category/823327/outfits_259490.htm, där har jag även länkat till dig så att folk kan se hur jag gjorde ! :)

» Hanna

åh, du är fantastiskt duktig! jag gillar den lite latinamerikanska stilen på den här ponchon!



för övrigt så är din blogg riktig bra och du tar väldigt bra bilder!

JÄTTESNYGGT :D


Kom ihåg






Trackback