Min ryggoperation

Jag hade ju lovat att berätta lite mer om vad dom egentligen gjorde under operationen och vad detta innebär. Mitt diskbråck låg nere i svanken, för de flesta självläker diskbråcken men för somliga, som för mig blir det inte så och då är operation enda lösningen för vissa, så var det för mig. Dom har både stelopererat min rygg och satt in en diskprotes. Dom bytte min disk för att den var i så dåligt skick, på röntgen ser man alla diskar som är ljusgråa och sen ser man min dåliga disk som i princip är svart och buktar utåt, ungefär som på bilden nedan. Det vita "sträcket" som utbuktningen tar i är nerver, det är därför jag haft såna svåra nervsmärtor i mitt vänstra ben.



Den här bilden tog mamma på sjukhuset, den visar på ett ungefär hur stabiliseringen (steloperationen) av ryggen ser ut, dock har jag bara två rader sånna där metallgrejer, det är därför jag kryssat över en rad.



Här ser man hur det ser ut på röntgen (det är inte min röntgenplåt).



Det ska som sagt stabilisera ryggen och så det inte blir sånt tryck mot disken/diskarna i svanken. Sen var det ju även det här med diskprotesen. Min var som sagt i så dåligt skick så den blev utbytt om jag ska säga det i korta drag. För hoppningsvis håller diskprotesen i hela mitt liv men har jag otur kommer jag måsta byta den eftersom jag blev opererad i så ung ålder och dom vet inte riktigt hur lång "hållbarhet" proteserna har.

Oftast gör dem bara en av dessa operationer men för mig var det tydligen bäst att genomgå båda på en och samma gång så ryggen måste ju ha varit i väldigt dåligt skick (fast det kände jag ju).


Så här såg min rygg ut ca 2,5 vecka efter operationen innan klaffarna rykte.



Och så här såg det ut efter.



Så här ser det ut nu, det läker med andra ord väldigt bra och fint.



Efter operationen fick jag några små övningar jag skulle göra hemma dagligen för att träna de inre magmusklerna, de som stabiliserar mot ryggen. För nån vecka sedan började jag även gå hos en sjukgymnast som jag går hos 2 ggr/veckan och de övriga dagarna gör jag hemövningar som är lite mer avancerade än de första jag fick. Tyvärr åkte jag på ett stort bakslag för ca en vecka sedan då jag fick fruktansvärt ont i flera dagar så jag kunde inte åka till sjukgymnasten, det enda jag gjorde var att käka piller och gråta av smärta. Men nu verkar det gå framåt igen, än om jag har ondare och får käka mer värktabletter än för 1,5 vecka sen..

I alla fall.. Nu ska jag fortsätta hos sjukgymnasten och träna där och hemma tills jag är återställd  vilket brukar ta ca 6-12 månader, sen kommer jag nog måsta träna i hela mitt liv för att ha en fungerande rygg, men det får jag ta.


Eftersom ryggen fortfarande läker och jag precis börjat rehabiliteringen så vet man inte än om operationen lyckats och om jag kommer bli bättre (ca 25% blir som innan, varken bättre eller sämre), men förhoppningsvis blir jag bättre, det tror jag! Det jag därimot märker har lyckats är då de frila nerverna som var i kläm för jag har inga smärtor i benet längre, WIIIIHOOO :D

Om ni har nån fråga är det bara att ställa den.




Kommentarer
» Lina

Ouch, är nog det enda ord jag får fram när jag ser bilderna. Skulle aldrig kunna tänka mig själv ligga på en bår och bli opererad i ryggen. Är galet känslig där!

Men det läker på fint, ja :) De säger att sol bleker nästan bort ärret, så synd då att det är november. Jag opererade min fot för cirka 3 år sedan och det ser ut som att en insekt krypt under min hud och lagt sig för att sova där. Inte det snyggaste ärret precis.

Åh, käre värld vilken operation...!

Jag håller med dig, såklart att du tillhör dom som blir bättre! Absolut!

Kram med förhoppning om den bästa sortens tillfrisknande!

bra inlägg tycker jag :)

intressant att få veta och se mer vad dom faktiskt har gjort med dig. jätteskönt att det går åt rätt håll och jag håller alla tummar jag har för att det ska fortsätta så :)

också skönt att smärtorna är borta, på röntgenbilden ser man verkligen att det inte alls ser bra ut med din dåliga disk.



vad innebär steloperationen i sig? alltså, är det massa saker du inte kommer kunna göra för att ryggen är stelopererad eller hur fungerar det?


Kom ihåg






Trackback