Twilightfilmen, bra eller dålig?


Hejsan!
Jag har som sagt börjat läsa Twilight ännu en gång och har väl kommit till sidan 100 eller något liknande. Jag har ju inte kommit så långt än men redan är det så många olika scener ur boken som jag så himla gärna hade sett i filmen. T.ex då Bella nästan svimmar på biologilektionen och Mike ska hjälpa henne till skolsystern då Edward sedan kommer och bara lyfter upp henne, skiter i Mike och bär dit henne. En annan scen jag också så himla gärna hade velat se i filmen är då Bella kommer in i matsalen och inte ser Edward vid sitt vanliga bord och lite senare ser hon honom sitta vid ett bord ensam och han vinkar dit henne. Varje gång jag läser det små ler jag för mig själv, hihi. Sen ska jag ta upp ett sista exempel och det är då Bella och "gänget" ska till La Push och då hade jag hellre sett att hon träffade Jacob där första gången som det är i boken och sedan hade jag velat se hennes försök till att flörta fram historien om the Cullens.

Jag älskar Twilightfilmen men tycker egentligen att den inte alls går att jämföra med boken för de är så himla olika så jag hade gärna sett att en till version av Twilight hade släppts som håller sig mer till boken. Det är så många smågrejer och fina scener ur boken som är borttagna i filmen vilket jag tycker är himla tråkigt.

Men vad tycker ni? Tycker ni att det är bra att Twilightboken och filmen är rätt olika eller hade ni som jag hellre sett fler likheter mellan dem? Något annat? Motivera gärna, sen kan ni väl också skriva upp någon/några scener ni saknade i filmen men som finns med i boken :)



Kommentarer

tycker att böckerna är enormt bra och filmerna är bra, men det beror nog mest på att alla böcker som görs till film skalar bort en hel del..



svar: ja det är ju lite så, finns ju hur många goda efterrätter som helst, en daim-tårta eller kladdkaka äär aldrig fel :D

det är ju alltid sådär tyvärr, böckerna är så mycket mer - alltid! skulle dom ta med precis allt i filmen skulle den nog bli hur lång som helst (inte för att det skulle göra så mycket :p) älskar twilight filmen utan tvekan.. men boken är helt klart bättre :)

Jag älskar twilighfilmen jag med men det är nästan så att jag inte tänker att den baserar sig på en bok, förstår du för det saknas såå mycket och allt sker huller om buller, på konstiga vis. Saknar samma scener som du och ängs-scenen, den är så mycke mer känsloladdad mer än att de bara ligger där, som när bella rör vid edwards ansikte o han säger, you can't imagine how that feels. Vackert. Och innan hur de matchar kläderna.

» Anna

Jag håller med ganska mycket. Men en grej som jag önskade hade vart i boken som är i filmen är att, i filmen är det lite annorlunda när Bella får reda på om the cullens och hur hon förklarar detta för Edward. Asså, scenen i skogen då hon berättar att hon vet är ju inte samma i boken. Och där tyckte jag att det var bättre i filmen faktiskt.

» ANGIE

Jag kan erkänna att jag faktiskt såg filmen innan jag läste boken och det var där jag fattade hur himla fantastisk berättelse det var. Jag håller med om att jag gärna hade velat se bl. a. dem scenerna ur boken du nämnde, men eftersom jag såg filmen först och tyckte den var fantastisk (vilket alla böcker också är SJÄLVKLART! :O ) såg jag dem delarna som inte var med i filmen som "extra material" typ som den dagen vi inte fick vara med dem och i boken fick vi möjlighet att snoka lite till haha ^^ Annars hade jag nog tyckt tvärt om :P


Kom ihåg






Trackback