Hemmagjord sushi!

Till middagen var bara jag, mamma och styvpappa hemma så vi passade på att göra hemmagjord sushi (bröderna gillar inte det), fast jag kan stolt säga att jag gjorde det mesta arbetet, höhö. Men gott blev det i alla fall och riktigt mycket, vi åt inte ens hälften så vi har god lunch imorgon! Här får ni en liten bildbomb.

Här får du en liten beskrivning hur vi gjorde. Bre ut svalnat ris (vi använde oss av jasmineris eftersom det är rätt så klibbigt) på en nori, vid kortändorna lämnar du ca en cm för förslutningen. Blanda räkost och majonäs och bre på ett lager på riset.

Lägg på en laxskiva (du kan egentligen fylla med vad du vill, t.ex lax, räkor, avokado, kaviar, morötter osv).

Sedan skalar du en bit gurka, skär i stänger och lägger på laxskivan.

Sedan är det bara att rulla så kompakt som möjligt.

På slutet blöter du kanten på norin med lite vatten, rulla sedan klart den.

Nu är det bara att skära upp i lagomt tjocka bitar.

Det blev ganska mycket.

Då du sedan ska äta det doppar du biten i risvinäger som är blandad med soya (det ska vara mer risvinäger än soya), och till detta tar du lite wasabi. Syltad ingefära ska man egentligen äta mellan för att "rensa" munnen men jag brukar äta det till.

Lite av ingredienserna.

Så, det är väldigt enkelt och går ganska snabbt att göra om man bortser från att riset ska koka och sedan svalna. Gott blev det i alla fall :D

Trevlig fredag!



Kommentarer

Vid första bilden såg det ut som någon kokoskaka, mm va gott tänkte jag innan jag började läsa vad det var. Hoppas din kväll vart mysig!

Åhåå, jag älskar Sushi! :o

har bara ätit sushi två gånger någonsin, då har båda gångerna varit egengjord.. eran såg riktigt god ut :)

Gud vad gott det ser ut!! älskar sushi :D


Kom ihåg






Trackback