Dagens fråga.

Linnéa: Hur fick du jobbet som barnflicka i ett annat land ? :D

Jag har som sagt varit i Schweiz som barnflicka två somrar i rad och så här gick det till för mig.. Det var vinter och jag och mamma satt och pratade i mitt rum en kväll då jag klagade rätt mycket, att allt var så tråkigt och att jag ville att något kul skulle hända. Då sa mamma något i stil med "Vi kanske kan höra om du kan åka och hälsa på Anja och hennes familj i Schweiz till sommarn?". Anja är min mammas kusin och hon kommer från Sverige men bodde i Schweiz med hennes man och två barn. Jag funderade lite på det eftersom jag inte kände Anja men tänkte att det kanske skulle vara kul att få byta miljö 1 vecka eller 2.

 

Mamma ringde och pratade med Anja som var villig att ta emot mig med öppna armar. Nån dag efter pratade jag själv med henne och då sa hon att hon hade en Schweizisk väninna som skulle behöva en barnflicka några dagar i veckan fast då under en längre period än bara 1-2 veckor. Det blev prat hit och dit och jag mejlade med Cäcilia (Anjas väninna) och tillslut blev det bestämt att jag skulle åka dit i ca 8 veckor och ta hand om hennes barn (som då var 9 månader och den andra 2 år) några dar i veckan under den här tiden. Så den 2 juni 2008 började min resa (mitt liv höll jag på skriva, hehe), jag bodde under dessa veckor hos Anja men jobbade hos Cäcilia.

Barnen jag tagit hand om dessa två somrar.

 

Att jag bestämde mig för att åka var nog det bästa valet jag gjort i mitt liv hittills för jag fick ut så mycket av den resan och hade världens bästa sommar!

Sedan var Cäcilia väldigt nöjd med mig så jag åkte tillbaka den här sommaren (2009) men då bodde jag dessutom hos dom. Resan blev dock kortare eftersom dom skulle på semester så jag var där i 3 veckor.

 

Så, för min del satt det helt enkelt i kontakter men sen finns det ju rätt många Au pair sidor på internet man kan kika på. Annars är mitt tips till er som vill prova att har du någon släkting/bekant som bor i ett land du skulle kunna tänka dig att åka till ta kontakt med dom då och hör om dom kanske har någon som skulle behöva hjälp eller så frågar du vänner om dom har bekanta i utlandet. Dock måste jag tillägga att tänk på att det inte alltid är en dans på rosor, speciellt inte om du passar små barn ;)

 

Ställ en fråga du med om du har något du vill ha reda på om mig.




Kommentarer

Kom ihåg






Trackback