Shallow Hal


Bildkälla

Hej.
Jag har precis suttit och tittat på filmen Shallow Hal (Min stora kärlek är den svenska titeln tror jag). Jag har sett den en gång förut också men det var så många år sedan så jag mindes knappt något från den. I alla fall, den här filmen är ju faktiskt himla bra, och rätt rolig till och från, men även rätt tragisk..

Jag och mamma pratade just lite om det här. Tänk vad många människor som kanske är rätt överviktiga, ser lite annorlunda ut eller inte är så där jätte snygga som lever i ensamhet. Tragiskt nog går ju många väldigt mycket efter utseendet och så skiter man i insidan. Jag kan erkänna att jag är lite så, utseendet är ju det första man ser, tyvärr kan man ju inte se insidan av människan (och nu menar jag då man ser en människa för första gången!).

Vet egentligen inte vad jag ville få fram med det här inlägget.. Bara det att jag tycker det är så jäkla tragiskt att folk (inklusive mig själv) är så utseendefixerade och att det är inprintat i våra huvuden vad som är fult och snyggt och hur man "ska" se ut. Det är ju bara att se på t.ex tv eller i modemagasin, hur många är egentligen "fula" eller överviktiga i reklamen? Näst intill ingen, utan det är bara de som anses vara snygga som får vara ansiktet utåt för olika företag.

Egentligen spelar inte utsidan någon roll, vi ser ju alla olika ut. Ingen är perfekt, varken på utsidan eller insidan. Undra när man började döma människor efter deras utseenden..?! Var det 100 år sedan? 500 år sedan? Eller har det alltid varit så? Jag blir så arg över att man bryr sig så mycket om utseendet, jag blir arg på mig själv! Som tur är är ju dock många så att man dömer men sen när man pratat lite mer med en människa eller lär känna den bryr man sig inte längre. Jag känner överviktiga människor och jag känner dem som kanske inte skulle hamna på top 10 av de snyggaste personerna i Sverige men de är huuuur fina som helst ändå, och när en människa är så otroligt vacker och fin på insidan blir utsidan likadan. Så funkar det för mig i alla fall.

Nä, nu ska jag avsluta det här inlägget.
Allt gott,
Kram!




Kommentarer

väldigt bra och rolig film :)


Kom ihåg






Trackback