Snökaos i Skåne- Vart då?!!!!

Alltså det här är faktiskt rätt så skrattretande.. Jag, mamma och minsta brodern var på väg till en kyrka nån mil härifrån där dom skulle ha julavslutning då vi sedan fick ett samtal att avslutningen var inställd för snökaoset, vi  kikade ut genom bilfönstren och bah "men va? vart är kaoset?" Dom varnar på radion att "Snöstorm, ge er inte ut på vägarna om ni verkligen inte måste, klass 2 varning" blablabla.. Alltså vi fattar ingenting. Okej det blåser en del ute, sönar pyttelite och är ca 1 minusgrad så det drevar litegrann ut på vägarna, men so what? Nog har vi då varit med om mycket värre.

Jag brukar alltid försvara skåningar då mina norrlänska vänner och släktingar bara klagar på dem och om själva Skåne men nu måste till och med jag säga, dumma skåningar (och nu menar jag självklart inte alla). Igår klagade jag ju på att de som körde bil typ körde 25-40 där det var kanske 70-80 och det är precis samma idag. Dom måste verkligen vara rädda för snön eller är dom så dum att dom fortfarande kör omkring med sommardäck?

Nog förstår vi också att det kan bli värre än så här men att ställa in avslutningen idag (plus att alla skolskjutsar är inställda) är ju bara fjantigt.

Som sagt jag fattar ingenting, det här är ju bara löjligt, skrattretande.

Så här såg det ut på en av de mindre vägarna vi körde och där det var öppna fält, inte ser det väl så farligt ut?

Är det här den "hemska skånska vintern" man fasat för?



Kommentarer

Okej men konstigt :S



Men det kanske är som "lugnet före stormen" nu du vet? :o kan tänka mig att det riktigt kommer blåsa upp ikv kanske :/

Hoppas allt är bra, tjata på Kevin om hans väska om han inte redan visat dig ;) ..



kram!

Det handlar väl inte om vilket landskap man kommer ifrån. Det kanske var lite att ta i att ställa in en julavslutning, men anledningen att de varnar är väl för att det blir halt så plötsligt o att folk inte är inställda på det. Och har du inte körkort själv så kan jag säga att det inte krävs mycket för att en olycka ska ske vid halt väglag. Det handlar nog knappast om rädsla för snö utan snarare rädsla för olycka. Man kör inte i 80 på en 80-väg om vägen är full med snö eller is - det vet alla som har körkort.

» lisa

men fuck you ! dissa inte skåningar , om du vill köra av vägen är det väll ditt val ! vi här nere är inte vana vid 30 minus grader som kanske ni är men betyder det att vi är dumma då? fattar inte på mej sånna som dej !

kan vara för att runt österlen och ystad o där brukar de hända många olyckor när det är vinter..

säger bara som norrlandsbo att jag håller med Jennilie till 100%! Skåningar vet inte mycket om snö och halka om man säger så. Sluta klaga och sätt på dubbdäck på bilen istället! Har själv körkort och det går alldeles utmärkt att köra någorlunda normal hastighet, att häva sladd osv är ju sånt vi här uppe i alla fall fått lära oss innan uppkörningen. För att man kör säkert men snabbare än 40km/h betyder INTE att man vill köra av vägen :S

hahah, det var lite kul. det ser ju bara ut som att det har snöat lite x)


Kom ihåg






Trackback