Jag börjar blogga igen!

 Vet ni vad, jag har tänkt börja blogga igen! Jag hoppas ni är lika glad för det som jag är! Det var med andra ord dags för en ny design på bloggen (uppdatersa sidan om du inte ser den), det är lite småfix kvar att göra men annars är den klar (tack så mycket Lisa!!). Eftersom jag inte har bloggat på väldigt länge så har jag knåpat ihop det här innlägget till er där jag berättar om en del som hänt och lite vad jag gjort det senaste året. Hoppas ni tycker om det!
 
I maj förra året åkte jag och mamma till Holland/Amsterdam för första gången! Min mamma är fotograf och fotar främst fina hem och säljer hemma-hos-reportage till inredningstidningar. Så mamma åkte till Holland för att jobba/fota några hem, och jag hade turen att få följa med som sällskap! Jag är väldigt intresserad av inredning och tycker det är super kul och spännande att få se hur andra människor bor och inreder sina hem, så jag följer ibland med när min mamma jobbar. Det var en väldigt rolig resa, vi träffade så himla trevliga människor och blev båda två väldigt förtjusta i Amsterdam!
 
Jag går fortfarande på loppis så ofta jag kan och kommer sällan hem utan fynd! De senaste 1-2 åren har jag främst fyndat inredningsprylar (mycket pastellfärgat och 50-tal), ni anar inte hur mycket fint jag har hittat! Som t.ex det här matbordet från Perstorp med det klassiska virrvarr mönstret, fyra galonstolar med tidstypiska nitar, en gammal cocacola planch och ett gammalt tidningstställ. Bordet och tidningsstället köpte jag för 50 kr styck!
 
Två olika looks från i somras. På den vänstra bilden var jag på Kiviks marknad med min familj, och på den högra bilden var jag i Ystad med min vän Sara som var och hälsade på hos mig.
 
I augusti hände det värsta jag varit med om i hela mitt liv. Mina två älskade, vackra, ståtliga, snälla och godhjärtade kattpojkar Spike och Angel blev glukol-förgiftade av någon (okänd) i grannskapet. Efter att ha kämpat för sina liv på Malmös djursjukhus så somnade Angel in fredag den 21 augusti 2015 och Spike måndag den 24 augusti 2015. Även tre andra katter i grannskapet blev förgiftade och dog. Jag har aldrig någonsin mått så fruktansvärt dåligt, det kändes som mitt hjärta gick i tusen bitar. Hela familjen drabbades hårt och mådde väldigt dåligt, Spike och Angel var precis som två familjemedlemmar. Jag saknar och tänker på dem exakt varenda dag. Det var så orättvist, så onödigt och så jäkla elakt gjort!! Vi polisanmälde det såklart och gick ut i tidningen med det för att varna alla andra katt/djurägare i området. Vi gjorde allt i vår makt för att få fast personen som gjorde detta, men utan resultat. Mina två älskade pojkar! <3 <3
 
Spike till vänster och Angel till höger.
 
Angel och hans lurviga och gosiga mage.
 
Min stiliga Spike.
 
Ystads Allehanda skrev om händelsen vid två tillfällen i deras tidning och Kvällsposten skrev om det en gång. Man kunde även läsa om det på deras hemsidor. Spike och Angel's gravsten. <3
 
De ligger begravda på ett super vackert ställe här i Simrishamn, just nu blommar det dessutom tusenstals blommor kring deras grav vilket gör det ännu vackrare. Den vänstra bilden togs i vintras och den högra för någon månad sedan.
 
 Efter det hemska som hände Spike och Angel så åkte vi (familjen) till "Föreningen för Höörs hemlösa katter" för att hälsa på två små kattbröder. De omhändertogs från ett vanvårdshem och hade väldigt nyligt kommit till katthemmet när vi åkte dit för att träffa dem. Vi bestämde där och då att vi inte ville leva utan katter och valde därför att adoptera Isak och Algot som de då hette.
 
Det här är Algot som numer heter Lillen! När vi hämtade hem honom så var han så rädd för människor och man fick inte komma i närheten av honom. Men han började trivas hos oss väldigt snabbt och redan efter 2-3 dagar så fick han förtroende för oss och kom fram och ville kela. Nu är han en stilig grabb som älskar godsaker, bus med sin bröder, att gosa, och gömma sig.
 
Det här är hans tvillingbror Isak som numer heter Turbo! Turbo var allt annat än blyg när han flyttade hem till oss, han ville vara med oss hela tiden och var såå kelsjuk och kärleksfull! Vi behövde verkligen den närheten och kärleken just då. Nu är han en stor och stilig ungkatt som är super snäll och go. Han ligger gärna på en fönsterbräda och spanar på fåglar, och han älskar att leka med laserpekaren!
 
I oktober fick vi nys om en kattunge (vildkatt) som var sjuk. Vi försökte hitta ett hem till honom men alla katthem var överfulla och ingen av våra vänner/bekanta ville ha en katt, därför valde vi tillslut att själva ta hand om honom! På den vänstra bilden hade vi precis fångat honom i en bur och var på väg med honom till en veterinär för att få veta hur han mådde. Det visade sig att han hade loppor, öronskabb, kattsnuva och e-coli bakterier, så han var i risigt skick. Vi trodde först att han inte skulle överleva för han mådde så otroligt dåligt och slutade äta och dricka, men efter några sprutor, en antibiotikakur och några andra mediciner så blev han bättre och bättre. Nu mår Vilde hur bra som helst!
 
Eftersom han var vildkatt så fick vi absolut inte röra honom de första månaderna, men i början på året så gav han med sig mer och mer. Numer är han den som är mest kelsjuk och vill gosa exakt hela tiden, om inte Turbo eller Lillen vill gosa med honom så kommer han tills oss människor istället. :) Han är dessutom ett riktigt matvrak och älskar blötmat, köttfärs och ost. Han är super snabb och smidig och tycker det är super kul att busa, speciellt tillsammans med Lillen.
 
Vilde och Lillen ligger i min säng och sover.
 
I oktober var det dags att åka till Holland igen, även denna gång pga att mamma skulle jobba där. Här är två bilder från vackra Amsterdam!
 
 I november åkte jag och brorsan Kevin upp till Norrland för att hälsa på vår pappa, släkt och vänner. Det var väldigt mycket snö, men rätt vackert! Efter att ha bott på Österlen i snart 7 år så glömmer man snabbt bort hur vintrarna faktiskt ser ut där uppe!
 
 I början av december åkte jag, mamma, styvpappa Andreas och mina två yngre bröder Kevin och Liam till Thailand i tre veckor! Vi hade det oförskämligt bra, vi njöt av solen, badade i det varma och klara havet, snorklade och kollade på undervattenslivet, åt fantastiskt thaimat, drack svalkande fruktshakes, såg oss omkring och bara NJÖT!
 
I mitten av januari flög jag och min vän Sara till Warszawa/Polen för att bara umgås och upptäcka staden. Det fanns mycket att se och göra där, vi hade en fantisatisk resa! Vi var bl.a på två museum, på ett teknikmuseum, på två skitroliga "Horror House", vi besökte gamla stan, gick in i en otroligt vacker kyrka, åt mycket gott, shoppade och såg oss omkring!
 
 En vacker vårbild som jag fotade för drygt 4 veckor sedan.
 
 Den 30 mars åkte jag till "Sommarsol Rehabilitering och Rekreation" i Vejbystrand i tre veckor för att rehabilitera min rygg som jag fortfarande har väldigt mycket besvär med. För snart ett år sedan visade det sig att jag fått ytterligare ett diskbråck i ryggen, och jag lider fortfarande av svår kronisk värk vilket gör att jag måste äta starka värktabletter minst 4 gånger per dygn. På Sommarsol fokuserade vi främst på träning och jag tränade med en sjukgymnast varenda dag, träning på en pilatesboll blandat med bassängträning. Under min sista helg där (för en vecka sedan) somnade min otroligt fina och godhjärtade mormor in. Det känns så hemskt och konstigt att veta att jag aldrig mer kommer träffa henne eller höra hennes röst, men jag vet att hon ville det här. Efter att ha kämpat och plågats i flera år så är hon äntligen fri. Hon tar hand om Spike och Angel åt mig tills vi alla ses igen. <3
 
 I onsdags var jag och mamma på Stenshuvud för att ta en promenad och det var magiskt vackert där. Det blommade miljontals blommor, solen sken och värmde, och havet hade en vacker klarblå färg. Att naturen kan vara så förtrollande vacker!
 
 Nu vet ni en del av de grejer jag har gjort och gått igenom det senaste året, det har varit både positivt och negativt, som en riktigt bergochdalbana. 
 
Trots min svåra ryggvärk och nervsmärtor i vänster ben så har jag klarat av att göra en del roligt på sistone, bl.a resa. Jag förstår att det sticker i vissas ögon och att många kanske tror att jag inte har så ont trots allt, "hon klarar av att resa men inte jobba?!" Grejen är den att jag får anpassa mig och resorna väldigt mycket efter ryggen och värken, annars skulle jag aldrig klara av det. Alltid när jag flyger så ligger jag ner för att klara av flygresan, antingen ligger jag på tomma säten eller mitt resesällskap. Jag klarar inte av att "vara igång" en hel dag utan jag måste ständigt pausa och vila ryggen, ibland lägger jag mig på en bänk, en gräsmatta eller något annat passande ställe, och ibland åker vi fram och tillbaka till hotellet för att jag ska kunna vila upp mig. Och jag klarar inte av aktiviteter några dagar i rad utan vi får anpassa sådant efter min värk. När jag är iväg på någon resa måste jag alltid äta mer värktabletter än vanligt för att klara av det, utan mina värktabletter skulle jag vara helt sängliggande! Jag kände att jag ville förklara det här för det är lätt att ha förutfattade meingar utan att veta hela sanningen. Fortsatt trevlig helg!



Kommentarer

MEN JAAA!!! Har väntat på detta ögonblick sen du slutade blogga!! Åhh så glad jag blir :-) <333

Svar: Din kommentar gjorde mig genast på super glatt humör! :D Jag blir otroligt glad och tacksam, Tack!! Kram
Jennilie

Ååååh vad kul att ha dig tillbaka! :D

Så himla trist med era fina katter, men gud så många nya kattvänner ni har nu! :)

Svar: Hej, och tack!! :D Det känns faktiskt väldigt kul måste jag säga!Jag vet.. Jag har fortfarande svårt att förstå att det faktiskt har hänt, saknar dem så otroligt jäkla mycket, de var ju mina pojkar! <3<3
MEN nu har vi tre super fina kattkillar som ger oss så mycket glädje och kärlek, skulle aldrig vilja vara utan dem!
Jennilie

jättekul att du är tillbaka!

Svar: Hej du, och tack så mycket! :) Det känns super kul att börja blogga igen, jag har väldigt ofta saknat det!
Jennilie


Kom ihåg






Trackback