Lång tid? Blir inte bättre än så här? Ny operation?

I måndags var jag som sagt i Ängelholm för att träffa en av kirurgerna som opererade min rygg för ca 14 månader sedan. Rehabiliteringstiden efter operationen skulle ligga mellan 6-9 månader och då skulle man se om man blivit bättre, sämre eller inte känner någon direkt skillnad. Jag stelopererades och de bytte även min dåliga disk och satt in en diskprotes. Tyvärr är jag väldigt dålig än, äter dagligen morfinklassade värktabletter och har ständig värk i ryggen och titt som tätt i vänster lår (nervsmärtor). Så både jag och mamma ville höra vad han hade att säga om det här och få lite svar på ett par frågor så han undersökte mig och så pratade vi en del.

Om min rygg har han tre olika teorier.. Den första och bästa enligt mig är att jag kanske bara behöver ovanligt lång tid på mig för att återhämta mig och bli bättre och eftersom jag haft diskbråck sedan dec 2007 kan det behövas längre tid för mig att "läka". Hans andra teori var att jag kanske inte har läkt helt efter operationen, där skruvarna sitter. Om det är så att min kropp inte vill läka där skruvarna sitter så kan jag måsta opereras igen då de byter ut skruvarna och att jag då förhoppningsvis ska läka snabbare och lättare. Den tredje teorin hoppas jag verkligen inte på då den är att jag inte får någon större förbättring än så här, att det inte finns något att göra. Själv hoppas jag såklart på att jag bara behöver längre tid på mig för jag är inte minsta lilla sugen på att opereras igen och jag spyr på tanken om det är så att jag inte blir bättre än så här. Men vi ska i alla fall hålla kontakten nu och om det inte har blivit någon förbättring om ca 6 månader ska vi göra en skiktröntgen för att se vad en sådan kan visa. De vill inte göra en nu med tanke på att jag redan har gjort ett par och de utstrålar strålning som kan ge cancer så jag förstår att de vill vänta!

Sen det här med nerven i vänsterbenet.. Antingen så kan det vara ett bråck i ljumsken men det trodde han inte riktigt då jag inte har ont i den. Annars är det troligen att en nerv kommer i kläm från en disk i ryggen. Han kunde erbjuda mig att få göra en nervblockad för att se om det skulle hjälpa något men jag känner att jag vill läsa på lite mer om det innan jag bestämmer mig. Sen är det ju inte säkert att det skulle hjälpa något men å andra sidan kanske det skulle kunna hjälpa.

Det var ungefär det som blev sagt så vi ska hålla kontakten och se hur det ser ut om ca ett halvår och tills dess ska jag fortsätta som nu med att träna, promenera och äta värktabletter.

I övrigt är jag fortfarande riktigt dålig. Började känna mig sämre i ryggen i måndags men tisdagen och onsdagen har varit fruktansvärda, jag har haft så ont att tårarna kommer och det händer inte överdrivet ofta. I vanliga fall brukar jag "bara" måsta äta ca 2 oxynorm (min starka och snabbverkande medicin) per dygn men sen i tisdags har jag varit tvungen att äta 2 var sjätte timme dygnet runt det säger ju en del. Tyvärr är det för lite också, jag hinner komma upp så högt i smärta  så det tar nästan en och en halv timme för medicinen att ge lite effekt, jag kan knappt sova och ja, det är grymt jobbigt. Idag fick vi en akuttid hos min läkare här i Simrishamn och han skrev en akutremiss till ortopedkirurgen i Ystad så att jag kan få mer medicin genom en spruta och i värsta fall bli inlagd om det inte hjälper. Jag är dock jäkligt envis så jag vill vänta lite och se, nån timme eller två i alla fall. Så nu vet ni varför jag inte direkt är på blogghumör.



Kommentarer

du är himla stark

Hoppas på första teorin. Som personen ovan skrev så är du himla stark. Massor av styrkekramar till dig min vän!<3

» bea

ojdå, hoppas att allt blir bra med dig !! kämpa på ! :)

Just take care. Everything is okay in the end. I have had a scoliosis surgery, if you are familiar with that, and it also took me long time to recover. Now, I do have some problems with one of the screws but in the end it always works out as long you enjoy small things in life and have people who love you around you. For both I am sure you do so hang in there.

» Diana

Lät inte alls roligt detta :( Ush men hoppas första teorin stämmer! :) Måste säg att jag beundrar din styrka enormt! Verkligen, håll ut.

Jag hoppas på det förstnämnda! Hoppas att inte behöver genomgå ännu en operation. Styrkekramar.

» XTIO

stackars dig. sitter här med en tår i ögat och lider verkligen med dig. det är verkligen inte roligt det där.



Jag kanske kan hjälpa dig med ett litet tips. Jag har haft en vän som haft det så där och det tog jätte lång tid för honom innan det började läka. Men eftersom han är en god vän till mig så föreslog jag för honom att röka cannabis. Cannabisen är en nervstimulerande drog, den gör så att nerverna "håller sammans" alltså att den inte skickar ut lika mycket "smärta" utan den håller ihop smärtan så att det blir mer stabiliserad. Du tycker säkert jag är en idiot som skriver detta till dig. Men när min vän rökte cannabis så lindrade det smärtan för honom. han tog fortfarande morfin tabletterna som han skulle vilket jag tycker du ska göra också.



Detta kan hjälpa dig att hantera smärtan men tar inte bort smärtan men det sänker den med cirka 70%. Prata med din familj om det och vill du ha länkar till vad cannabis kan göra för dig så är det bara att fråga. Jag läste ju att du vill läsa på lite mer om behandlingar. Men cannabisen hjälper inget läkande utan det stabiliserar dig och gör dig mer avslappnad. Vill du inte göra detta så är det helt okej, men istället för att gå runt med enorma smärtor så kan du gå runt med mindre lätthanterliga smärtor. som öven kan hjälpa dig att sova en hel natt. Och cannabisen är varken psykisk eller fysik beroendeframkallande, så du behöver inte vara orolig för att det ska följa efter dig sen, MEN MORFIN är däremot OERHÖRT BEROENDEFRAMKALLANDE eftersom det är en opiat. Jag finns här om du har frågor.



Just nu så kan jag inte göra mer än att informera dig.



Hoppas att det går bra med dig gumman och att det blir bättre snart.



Ta upp med din familj och läkare om cannabis. I dagens läge kan man få cannabis utskrivet som läkemedel, men vet inte om du kan få det för din rygg. men i ditt tillstånd så behöver du något som är nervstimulerande. :) kramar

lång tid. LÅNG TEXT.. hah nejdå men fin blogg

besök gärna min blogg

Hoppas allt blir bra med dig! Styrkekramar<3

Stackare, lider med dig, hoppas det blir bättre!



www.alexandrastyle.se

hej vad händer idag? jätte fin blogg! :) följas via bloglovin :)?

Ajaj "/ Låter verkligen inge vidare... Hoppas det blir bättre snart!

väldigt fin blogg du har, allt bra med dig?:)

Du är så otroligt stark Jennilie, jag hoppas på den första teorin och ska hålla mina tummar de hårdaste jag kan!! Massor av styrkekraamar <3

fin blogg :D

» Em♥

Nej vad tråkigt att höra,kram på dig♥

Usch det där later inte bra :/ Jag haller tummarna för att det kommer bli bättre!


Kom ihåg






Trackback