Mina bästa second hand-tips!

Efter att ha varit på blogg.se's förstasida trillade det in hur många frågor som helst om var jag shoppar second hand, mina bästa tips och så vidare så jag tänkte ta det i det här inlägget.

Vilka second hand affärer handlar du mest ifrån, var ligger dem?
Då jag handlar second hand i butik blir det oftast Röda korset här i Simrishamn då det ligger närmast och de har bra priser. Annars gillar jag Erikshjälpen i Tomelilla och Myrorna i Malmö.

V
ilken/vilka secondhand butiker rekommenderar du? Finns dom i Sthlm också tror du?
Då det kommer till butiker gillar jag nog mest Röda korset då de har bäst priser (i alla fall de få jag har besökt). Annars så har ju även Erikshjälpen och Myrorna ett ganska bra utbud och alla dessa butiker finner man i städer lite här och var. Om de finns i Stockholm kan jag tyvärr inte svara på men jag tycker det vore konstigt om ingen av dem fanns där.
Update; Har fått höra att dem alla tre finns i Sthlm!

Var köper du dina secondhand kläder?

Jag shoppar nästan alltid second hand på olika loppisar! Jag tycker loppisar är det bästa då utbudet är varierat och det ofta är väldigt pressade priser + att man kan pruta om man känner för det. Här kring Simrishamn där jag bor är det jämt massor av loppisar, främst på sommaren. De jag gillar mest är en loppis i centrala Simrishamn (Suckarnas gång) som är varje lördag, det finns en liknande i centrala Ystad (på Österporttorg) också som även den är varje lördag. Annars så gillar jag även alla loppisar som idrottsföreningarna ordnar och de är oftast i små byar här omkring (de brukar annonsera i dagstidningen YA eller i Österlenmagasinet). Sen så brukar det finnas en del små privata loppisar lite här och var bara man håller ögonen öppna.

 

Vart shoppar du så du får så mkt för endast 150 kr?

Det är på loppisar man enligt mig kan göra de bästa fynden då man kan få snygga plagg för ynka 5 kr så om man hamnar på en bra loppis kan man komma hem med väldigt mycket för 150 kr.

 

Vet du någon bra second hand webbsida?

Jag brukar inte köpa så mycket second hand på internet men de sidor jag ibland brukar besöka är tradera.se, blocket.se, seconds.se, bloggshoppen och kladbyte.se

 

Vilken är din favorit secondhand butik?

Röda korset.

 

Vad är dina bästa 2-hand tips?

Är du inne i en mindre second hand butik tycker jag du ska ta dig tid och kika igenom alla plaggen för gömd där inne kan det finnas en lite guldklimp. Är du inne i en stor second hand-butik och inte hinner/känner för att kika igenom alla plaggen tycker jag du ska gå efter färger och mönster du gillar. Tänk även på att vissa plagg kan se riktigt fula ut på galgen men att de ser helt annorlunda ut på en kropp, jag slutar aldrig förvånas.

 

Ett annat tips är att inte se sig blind på storlekarna i plaggen, jag har vissa plagg som är i storlek 34 och ett annat i storlek 42, det beror helt på hur plagget är och hur du vill att det ska sitta! Tänk även på att du enkelt kan göra om plagg, sy upp, sy in, klippa av, sätta på en spetskant, göra lite slitningar osv, tänk kreativt! Alla mina jeansshorts är avklippta jeans som jag köpt för småpengar på loppisar.

 

Sedan vill jag bara säga, våga rota! Ligger det massor av kläder i en kartong, ja men rota då i den för där i kan det finnas något eller några skitsnygga plagg.


Kan du ge lite tips på var second hand-butiker finns?
Jag kan tyvärr inte tipsa om så många butiker då jag mest handlar på loppisar men någon second hand-butik finns i de flesta städer, även i mindre samhällen så håll utkik.

Var kan jag handla second hand?
Jag blev faktiskt förvånad över att så många verkar tro att man bara kan handla second hand i butiker och det är så fel! Second hand-butikerna tar oftast ganska dyra priser just för att de har lokalhyra, ska ha lön osv så jag handlar inte alls så ofta i butiker. Men som sagt, man kan handla second hand i olika second hand-butiker för de kan har lite finare plagg och i bättre skick men då är priserna som sagt lite högre. Annars är loppmarknader väldigt bra, håll utkik i dagstidningen där du bor, skyltar efter vägen och håll ögon och öron öppna. Sedan kan man handla ganska mycket på nätet, då tillkommer ju tyvärr frakt men ibland är det värt det! En annan rolig grej är att köpa eller byta kläder med dina vänner.


Sen så fick jag dessa två kommentarer och vill skriva lite om dom..

"Vågar inte köpa secondhand kläder med tanke på att folk kommer se ner på en, typ som att man är fattig.
Och äcklig eftersom man vet ju inte vem som haft plagget innan.
Men som sagt, man tvättar det ju före! :)"

 

Mitt svar; Jag började köpa kläder second hand när jag var 16 år och har gjort det sedan dess. Under dessa 5 år så har jag aldrig fått en nedlåtande kommentar om att jag bär andrahandskläder utan det brukar snarare vara tvärtom att folk kan bli lite avundsjuka då jag hittat något riktigt snyggt för bara småpengar.

Jag tror att det var mer förut som folk kunde se ner på en då man handlade second hand men nu är det något som blir mer och mer populärt. Vissa ser ju istället ner på dem som bara köper nytt för att handla second hand är bättre för miljön. Och så länge man tvättar plagget innan man använder det är det absolut inte äckligt.

Vill du bära second hand så tycker jag att du ska göra det. Och en liten tankeställare för dom som tycker det är äckligt att folk haft på sig plagget innan.. Då man köper nya kläder så är du knappast den första som provar plagget utan det kan vara 10 stycken som gjort det innan dig, som haft på sig just det plagget. Och grejen med nya plagg är ju att man oftast inte tvättar dem innan man använder dem så är inte det äckligt då?

 

"Vill så gärna handla i second hand affärer... Men alla säger att det är äckligt när jag säger det! Håller inte med. :S"


Mitt svar; Jag tycker du ska stå på dig själv och handla second hand om du vill det. Och se till att köpa något riktigt snyggt som dina vänner kommer bli avundsjuka på ;)


Om det är något ni undrar över så är det bara att fråga så svarar jag.
Ha en fin kväll, kram!



Kommentarer

naajsssss

jag beundrar dej!

Sv: Tack ^^ Desamma!

Hehe vsg :) ja tyvärr brukar JC´s skor vara lite vääl dyra ;P kram ♥♥

» ronja

mycket bra skrivet :)

sv: Va mysig dag du hade! :D Jag var nere på stranden med en kompis och solade och badade :)

Bra tips! :D Vi har ett loppis här i Lund varje lördag! På Södra Esplanaden, man står längs med en gata. Ofta är det säkert en kilometer långt! Hett tips om du råkar vara i Lund ;D

» Mava

tack så mycket, och vi har alla tre second hand affärerna här i stockholm de ba söka in på eniro :D

» karin

Ingen fara :) Det är bra att våga prova nya vägar :) Det kanske blir secondhandshopping för mig i framtiden? vem vet :)

» elise

SV: Jo men att ha på sig något som någon annan ägt mena jag , men jag älskar det ändå så det blir lite svårt där hehe...

Precis som dom två nedstående ''frågorna'' har jag heller inte ''vågat'' köpa på secondhand. Men nu jävlar ska det börjas shoppa! Älskar kläder och har man inte mycket pengar finns det inget val. Men flera av mina kompisar bär secondhand och dom är såå snygga i sina kläder!


Kom ihåg






Trackback