gårdagens.misslyckat.lyckade.dag.

Hej. Efter att sammalgt fått sova 12 timmar känner jag mig snäppet piggare än om halsen fortfarande inte är på min sida. Tänkte i alla fall snabbt berätta om gårdagen som spenderades med mamma. Det tråkiga är bara att det inte alls kommer låta lika roligt, knäppt och panikartat som det verkligen var. Seriöst, så mycket som jag skrattade igår samtidigt som jag var så orolig har jag aldrig gjort/vart. Okej.

Det började med att vid 9-tiden var vi i Ystad då vi bestämde oss för att åka på IKEA i Malmö. Jag har aldrig varit där (i malmö alltså) och mamma hade bara varit där en gång (på IKEA) så hon var inte helt hundra på vägen men trodde hon visste. Sen kan jag ju även tillägga att min moder verkligen aaavskyr att köra i för stora städer, det blir alltid min låtsaspappa som får sköta bilkörandet då.

Vi begav oss och närmade oss Malmö men inte såg vi till IKEA, varken affären, en flagga eller skylt. Tillslut kom vi ju in mot Malmö stad och mamma började få panik. Hon visste inte vart hon skulle köra, vart man fick köra, vart vi skulle osv, bilar bakom oss började tuta och gjorde inte situationen lättare. Hon vek av och då var vi helt plötsligt på väg mot Limhamn. Vid det här laget höll dessutom bensinen på ta slut. Vi körde och kom tillslut fram till Limhamn, tankade, körde runt i typ 20 minuter för att hitta en parkering och tillslut fann vi en. Tyvärr var Limhamn ingenting att se, inte "stan" i alla fall. Vi frågade efter vägen till IKEA och dom sa att vi hade kört helt tokigt. Vi blev inte förvånade i alla fall. Men hon försökte förklara och vi förstod lite grann. Det hon verkligen poängterade ut var att inte köra mot Köpenhamn, Danmark för kommer det upp skyltar där det står "Sista avfart i Sverige" har man kört för långt och man måste då åka över till Danmark då det inte går att vända någonstans.

Jaha, då var det bara att hoppa in i bilen igen och föröka hitta tillbaka till Malmö utan att köra mot Danmark. Som tur var var ju jag med som ändå har någorlunda bra lokalsinne motför mamma, hon har nästan skrämmande dåligt, haha. Det gick bra att hitta tillbaka på vägen vi kommit på, dock svängde vi fel på ett ställe så vi hamnade på fel väg men ja, vad tror ni vi ser då? IKEA!! Wihoo tänkte vi, vi hittade det! Men då var det ju att försöka ta sig dit då det var på andra sidan storvägen med stängsel mellan vägarna. Vi svängde upp på ett ställe som såg rimligt ut men kom självklart helt galet. Nu var vi på väg mot Malmös innerstad, IGEN! Paniken i mamma kom krypande vilket då även växte i mig för jag gör nästan vad som helst förutom att åka i en bil som mamma kör i en stor stad, hah.

Sedan sa jag till mamma att svänga av vid ett ställe innan vi kom in till stan så vi kunde fråga efter vägen tillbaka, men då visade det sig att vi kom till ett stort köpcentrum. Perfekt tänkte vi. Vi skulle då skita i IKEA och gå där istället vilket vi också gjorde. Måste då tillägga hur mycket jag saknar affärer!!! H&M, Din sko osv. Åhhh. Där åt vi en riktigt god lunch också, jag mumsade i mig bakad potatis med skagenröra och en massa sallad (syns ej på bilden).


När vi sedan bestämt oss för att åka tillbaka till Ystad gick vi ut i bilen och satte oss i den stekande värmen. Jag visste nu hur vi skulle köra så vi körde ut på storvägen tills vi såg att vi var på rätt väg då mamma sedan sa: "åh men nu känner jag ju igen mig, där är ju rusta och den och den affären, där ska ju IKEA ligga" sen svängde hon helt plötsligt av från den rätta vägen ner mot en annan stor motorväg då hon sedan slängde ur sig "men varför svängde jag av här?". Jag trodde seriöst jag skulle dö av skratt, då var vi på fel väg, IGEN! Och en stoor motorväg där det inte gick att svänga av någonstans och heller inte sno och köra tillbaka då det var enkelriktat och vi inte skulle kunna ta oss på andra sidan stängslet med bilen. Vi körde och sedan började sånna här skyltar dyka upp:

Då trodde jag vi båda två skulle dö av panik. Panik panik. Mamma satt bara och svor och jag tyst brevid henne. Det var ju dom här skyltarna vi skulle passa oss för för annars skulle man måsta köra över till Danmark. Fan! Skylt på skylt kom och på motorvägen stod det stort Denmark överallt. Panik! Det tog ett tag innan vi såg att vi kunde svänga av mot Limhamn. Pjuh. Så vi svängde av vid den sista avfarten i Sverige och hamnade ännu en gång i Limhamn. Haha. Då bröt vi ut i skratt för typ 500de gången under dagen. Vi körde, körde lite fel och så men tillslut var vi inne på rätt väg igen och tillslut framme i Ystad. Inte förrän då kunde jag andas ut, hade dessutom ont i huvudet då och jag har verkligen aldrig ont i huvudet.

I Ystad vandrade vi omkring en sväng då vi sedan mötte upp min broder och jag måste nog än en gång säga att Ystad måste vara Sveriges vackraste stad!


Haha ja, så där såg min dag ut igår. Svängen till Malmö som inte blev så lyckad men ändå hade jag roligare än på länge.

Jag är imponerad om någon av er orkat läsa hela inlägget också :P Och som sagt, det var så mycket mer knäppheter som hände men som jag hoppat över att berätta om, för ni skulle tro att jag och min mamma var fullständigt knäppa då, haha.

Svara på frågorna som finns länkade i inlägget nedan.

Ciaaao



Kommentarer

haha omg låter som ett riktigt äventyr det där..

kommer ihåg en gång när jag var i danmark med min pappa,

i köpenhamn.. och när vi skulle tillbaka till sverige och hem igen

då hittade vi inte alls, vilket resulterade i ett låångt irrande i köpenhamn.. runt runt runt .. xD

det blir så fel men så himla roliga man har.. :D

tur ni lyckades ta er tillbaka till slut i alla fall ;)

» kitty

kika in min mjukisdress! visst är den söt? Och lätt att kissie, dessie och dom andra storbloggarna som avgudar hello kitty skulle bli avis på den? ;) kraam! kika och säg va du tycker!

haha galen dag :P låter lite som när jag, mamma, carin och linnea virrade runt inne i london. hade ju hyrbil och det var inte det lättaste för mamma att köra på fel sida vägen, på fel sida av bilen i ett främmande land där precis alla tutade om man inte var snabb med att gasa efter rödljusen. haha men det är ju oftast då man har som roligast, när allt bara är helt crazy xD

» Diana

haha det lät kul, fast var kanske inte så kul just då när ni körde fel,men roligare sen kanske :P

Jag ska säga att jag verkligen läste hela inlägget o kände igen mig lite, min mamma har nämligen också dåligt lokalsinne!! O avskyr med o köra i större städer!! haha, kan inte säga att mitt lokalsinne e de bästa heller då iofs. xD

» Bibbi

Känner igen Camilla...Skönt hon inte ändrats av flytten;P



Djuriskt läckra bilder på dig när du är 50-60 tals stylad. Blir spännande att höra mer.

Kramar.

haha herregud så roligt, jag kände igen mig själv,har absolut inget lokalsinne,så jag förstår litegrann faktiskt,men låter som en kul dag,bortsett från kaoset :P

kram


Kom ihåg






Trackback