Mina bästa secondhand tips!

Vilka secondhand butiker handlar du mest ifrån, var ligger dem? 
Under de senaste åren har jag handlat mindre och mindre från secondhand butiker. Jag som är van vid att handla mycket på loppmarknader tycker nämligen att det oftast är rätt dyrt i butikerna. Jag förstår såklart varför de måste ha högre priser, de måste betala hyra, betala för personalen som jobbar, mycket ska skattas bort osv. Men för mig handlar second hand väldigt mycket om att få mycket för pengarna, därför handlar jag sällan i secondhand butiker numer. Men jag tycker fortfarande att det kan vara väldigt kul att strosa omkring i butikerna och leta efter mer unika plagg som är värda priset och då besöker jag främst Röda korset i Simrishamn, Erikshjälpen i Tomelilla och Myrorna, Humana och Emmaus i Malmö. 

V
ilka secondhand butiker rekommenderar du?
När det kommer till butiker har jag ingen riktig favorit utan jag tycker om att strosa omkring i de flesta; Röda korset, Erikshjälpen, Myrorna, Stadsmissionen, Emmaus, Humana osv. Om man vill besöka flera secondhand butiker under en och samma dag så är det bäst att satsa på sörre städer så som Malmö, Göteborg, Stockholm, Umeå osv, för där har de oftast väldigt många olika butiker som säljer just second hand. I Malmö finns det t.ex väldigt många butiker, kolla här!

Det som är kul med secondhand butiker är att det spelar ingen roll om butiken är en "kedja" och finns på flera ställen i landet för alla butiker har ändå ett unikt utbud! 

Var köper du dina secondhand kläder?

När det kommer till kläder så är loppmarknader och tradera mina favoriter! Jag tycker mest om loppisar för där är utbudet varierat, priserna är oftast extremt låga, man kan pruta, och man kan se och känna (ibland även prova) plaggen innan man köper dem. Jag bor ju i Simrishamn och här omkring är det loppisar varenda helg under sommaren, Österlen är ett riktigt loppisparadis! :D Den jag gillar mest är en loppis i centrala Simrishamn (Suckarnas gång) som är varje lördag under våren, sommaren och hösten, men den är som störst under högsommaren. Det är främst privatpersoner som säljer sina saker där så det är en salig blandning av barnkläder, kläder och skor, heminredning, retroprylar, antika grejer, osv. En del grejer är bara ren skit, vissa grejer (främst retro och antikt) är rätt dyrt, men sen finns det en del riktiga guldkorn! Jag vet att det finns en liknande loppis i centrala Ystad (på Österporttorg) som även den är varje lördag, tror även den är på onsdagar under sommaren.

 

Loppis i Suckarnas gång i Simrishamn.

 
 

 

Annars så är jag väldigt förtjust i loppisarna som idrottsföreningarna anordnar för att samla in pengar till föreningen, de är oftast i små byar runt omkring (de brukar annonsera i dagstidningen YA eller i Österlenmagasinet). Där kan man verkligen fynda bra och billigt! De flesta har insläpp ca 30 minuter innan loppisen startar och det är väldigt bra för då kan man i lugn och ro kolla runt bland alla grejer för att se vad man vill köpa, och vill man ha flera grejer kan man lägga bud och så kan det bli budgivning om flera vill ha samma sak. Priserna är oftast löjligt låga på IF loppisarna (pruta!!) så de kan jag verkligen rekommendera! Men se till att vara där redan när insläppet börjar, eftersom det är loppmarknad så är det först till kvarn som gäller!

Det finnas även en del privata loppisar lite här och var så man får hålla ögonen öppna om man är ute och cyklar eller kör.

 

Var hittar du alla snygga grejer och hur kan du shoppa så billigt?

Det är på loppisar man enligt mig kan göra de bästa fynden, man kan få snygga plagg för så lite som 5 kronor! Jag går på loppis minst en gång i veckan under sommaren och jag sitter vid tradera minst en timme i veckan, det handlar om att vara aktiv! Ibland hittar du ingenting och ibland hittar du hur mycket som helst! Besök många butiker och loppisar, och sitt några timmar vid tradera nu och då så lovar jag att du tillslut kommer fynda snyggt och billigt!

 

Vet du någon bra secondhand webbsida?

Just nu handlar jag bara från tradera.se och säljaren (företaget) Sellpy! Sellpy hjälper privatpersoner att sälja sina grejer så de lägger varje vecka ut flera tusen annonser (främst kläder och skor) där startbudet är 30 eller 50 kronor. De säljer både märkeskläder och kläder från budgetkedjorna, många plagg är helt nya medans andra plagg är använda ett par gånger. De samfraktar dessutom så om du handlar flera varor så betalar du bara en frakt! Annonserna går alltid ut på söndagkvällar.

 

Sellpy säljer även till fasta priser på sin hemsida.

 

Är du ute efter kläder som är lite dyrare som t.ex skinnjackor, dr martens kängor osv så kan det vara värt att kolla blocket.se.

 

Vad är dina bästa secondhand tips?

-Är du inne i en mindre second hand butik tycker jag du ska ta dig tid och kika igenom alla plagg för gömd där inne kan det finnas en lite guldklimp. Är du inne i en stor secondhand butik och inte hinner/känner för att kika igenom alla plaggen tycker jag du ska gå efter färger och mönster du tycker om. Tänk även på att vissa plagg kan se riktigt fula ut på galgen men helt annorlunda på en kropp, jag slutar aldrig förvånas.

 

-Ett annat tips är att inte se sig blind på storlekarna i plaggen, jag har några plagg i storlek 34 och andra i storlek 40, det beror helt på hur plagget är och hur du vill att det ska sitta! Tänk även på att du enkelt kan göra om plagg, sy upp, sy in, klippa av, sätta på en spetskant, göra lite slitningar osv, tänk kreativt! 

 

-Våga rota! Ligger det massor av kläder i en kartong, ja men rota igenom den för där i kan det finnas något eller några skitsnygga plagg.

 

-Pruta! Är det något som bara kostar fem eller tio kronor så är det redan så pass billigt, men annars är det alltid värt att försöka pruta! Ibland går det inte, men oftast så gör det faktiskt det.

 

-En sista grej, se till att ha kontanter, gärna mynt och mindre sedlar som 20- och 50-lappar för många har dåligt med växel.


Kan du ge lite tips på var secondhand butiker finns?
Håll utkik var du än befinner dig! De finns främst i samhällen och städer, men ibland kan man hitta nån liten butik i små byar eller efter en väg någonstans.
 

"Jag vågar inte köpa secondhand kläder med tanke på att folk kommer se ner på mig och tro att jag är fattig och äcklig."

 

Jag började köpa kläder second hand när jag var 16 år och har gjort det sedan dess. Under dessa 10 år så har jag aldrig fått en nedlåtande kommentar om att jag bär andrahandskläder, det brukar faktiskt vara tvärtom. Folk blir förvånade över hur snyggt och billigt jag shoppar, och vissa kan t.o.m bli lite avundsjuka när jag gjort ett riktigt bra fynd.

Jag tror att det främst var förut som folk kunde se ner på en då man handlade second hand, men nu är det något som är väldigt populärt! Vissa ser istället ner på dem som bara köper nytt eftersom det är väldigt dåligt för miljön. Och så länge man tvättar plaggen innan man använder dom så är det inte det minsta äckligt!




Kommentarer

riktigt bra tips! älskar att handla secondhand - man blir ju alltid lika glad när man fyndar och hittar det där perfekta och kanske lite mer unika :-)


Kom ihåg






Trackback