Bildredigering

När jag startade den här bloggen i maj 2008 så redigerade jag inte mina bilder, så när jag tittar tillbaka i arkivet är bilderna ganska tråkiga och vissa är helt utan ljus och kontrast. Det är sån stor skillnad om man jämför med bilderna jag nu lägger ut på bloggen, jag skulle nog aldrig lägga upp en oredigerad bild nu när jag vet att man kan förbättra varenda bild på så många olika sätt. Och nu menar jag inte genom att göra sig själv smalare, ge håret mer volym, ändra ansiktsform osv (jag vet inte ens hur man gör sånt) utan jag menar att ändra bildens ljus, känsla, kanske färg osv. Jag vill att bilderna ska vara fina och tilltalande, gärna ljusa och de ska ha kontrast. Det blir enorm skillnad! Kolla bara in dessa bilder där de vänstra är oredigerade och de högra är redigerade (jag redigerar i Photoshop Elements 10). Nu är ju inte jag någon redigeringsexpert men jag är betydligt bättre nu än vad jag var för ett år sedan, övning ger färdighet :)
 



Kommentarer

Hej!
Jag vet inte om du minns det men jag skrev för någon månad sedan och frågade om det var ok att låna dina bilder eftersom jag ville göra ett inlägg om dej. Nu har jag äntligen gjort det där inlägget:-) Du ville att jag skulle skicka en länk så här är den: http://plaggbycharlotta.blogg.se/2012/september/lankkarlek-days-with-jen.html
Hoppas du gillar och tack för en underbar blogg:-)

Kan inte heller vara utan redigering! Tror jag inte började med det förrän slutet av 2009 :)

» Aaron

Seems like the main change is the brightness level, like on a t.v. changing the brightness control makes it brighter, but then there might be a slight loss of clarity and like the definition/resolution of the image. The technology is amazing but I kinda like 'originals' like things that are not changed alot.


Kom ihåg






Trackback