DIY jeansshorts!

På sommaren är jeansshortsen många tjejers bästa vän och det är inte så konstigt då det är snyggt, bekvämt och kan vara riktigt ekonomiskt. Jag har tänkt visa hur du enkelt kan göra dina egna jeansshorts av ett par gamla jeans. Ett tips är att fråga någon familjemedlem om de har ett par jeans du kan använda eller köp ett par second hand. Mina vita levis som ni ser på bilderna köpte jag på en loppis.

Tvätta byxorna innan du börjar för om du väljer att sätta fast nitar blir det svårt att tvätta shortsen efteråt. Ta på dig byxorna och markera på något sätt hur korta du vill ha dem. Själv klippte jag ett litet jack. Och se till att inte klippa dem för korta utan klipp dem hellre för långa och korta dem eftersom.



Lägg byxorna plant och platta till dem. Klipp sedan av ena byxbenet efter din markering.



Vik byxan dubbelt med den avklippta sidan uppåt och klipp sedan efter det avklippta benet så de får samma längd och form.



Prova dem och se om längden är som du vill ha den, om inte, klipp shortsen kortare.



För att fransa nederkanten så mycket som möjligt så är det bra om du har någon som kan hjälpa dig. Spänn nederkanten och ta sedan ett vasst föremål (sax eller kniv) som du sedan drar fram och tillbaka efter kanten så den fransar sig.



Sedan gör du som du vill om du även gör lite slitningar på framsidan. Klipp ett litet jack och riv sedan upp resten. Sedan fransar du kanterna precis som du fransade nederkanterna.



Sedan är det bara att börja fästa nitar där du vill ha dem.



Nu är de färdiga!



Själv är jeansshorts ett plagg som jag ALDRIG skulle köpa i butik för typ 300 kr då jag vet att man enkelt kan göra egna för så lite som en tia. Så ett tips om ni vill spara pengar är att börja göra era egna jeansshorts :)

Update; Jag köper mina nitar från Ebay.



Kommentarer

stort tack, verkligen ett bra tips-inlägg! :)

Svar: Tack så hemskt mycket för all information! Jag är väldigt väldigt sugen på att testa att köpa något där nu, får hoppas att inte jag åker på tull jag heller :)

Så snyggt!!

ja se vad man kan skapa med lite gammla byxor, nitar och en sax.. miljövänligt oxå om inte annat.. blev super coola

Stephanie; Tack så jätte mycket! :)

bra inlägg!: D

Evelina- Tack :)

» Erika

vart köper du nitarna någonstans? :)

Erika- Jag köper mina nitar från Ebay :)

Hur tvättar du jeansen? Alltså nu när du har nitar på dom blir dom väl ömtåligare, eller? :)


Kom ihåg






Trackback