Cheesecake med tranbär

Jag äääälskar att baka, tycker det är så roligt att planera och mixa med smaker, färger, dekorera och så. Däremot är jag inte så mycket för att äta upp det jag bakat sen men då är det ju bra att jag har en glupsk familj ;) Ibland slinker det såklart ner en del i mig med. I fredags bakade jag cheesecake med tranbär i muffinsformar och de blev så underbart goda! Söta och sen med de sura bären på toppen. Sedan slog jag in dem i lite silkespapper för att göra formarna lite finare.



Mums!

UPDATE! För er som vill provbaka dem så är det här receptet;

  • 100 g digestivekex
  • 50 g smält smör
  • 150 g frysta tranbär (jag använde mig av ca 200 g)
  • 4 msk vispgrädde
  • 180 g grovhackad vit choklad
  • 375 g rumsvarm cream cheese
  • 1 tsk finrivet apelsinskal
  • 110 g strösocker
  • 1 ägg

  1. Värm ugnen till 150 grader eller 130 grader i varmluftsugn. Lägg pappersformar i en muffinsform (det går också bra att använda en 22 cm springform).
  2. Kör kexen i matberedare tills de är finmalda. Tillsätt smör och kör till en smuldeg. Fördela och pressa ut kaksmulorna i formarna eller pressa ut dem i botten på springformen. Ställ kallt i 30 minuter.
  3. Gör fyllningen: Häll grädden och 130 g av chokladen i en liten kastrull, rör på svag värme till en slät smet.
  4. Vispa samman cream cheese, apelsinskal, socker och ägg med elvisp. Rör i den avsvalnade chokladsmeten.
  5. Fördela fyllningen i formarna och strö på tranbären. Grädda i ca 30 minuter. Låt kakan svalna i ugnen med luckan på glänt.
  6. Ställ kakan kallt i i 3 timmar.
  7. Smält resten av chokladen och droppa/spritsa den över kakan.



Kommentarer
» bea

åhh vad gott det ser ut och bilderna, underbara !

snälla du lägg ut receptet !!

du är galen! hade jag kunnat äta de där hade jag slängt i mig dem i ett nafs, alla på en och samma gång!

» Elin

Men gud vad snyggt, dethär är ju typ katalogsbilder!

Ser hur gott som helst ut!!

» Sari

Men så fint du har gjort det!

Vad duktig du är :) Vill också ha!!!!

så fint,älskar att du är så kreativ med allt du gör=)

» Aaron

Mums indeed Jen!

Gud så fint du gör! :)


Kom ihåg






Trackback