Mina second hand och reatips till er

I januari gjorde jag en liten "fynda-guide" till er men jag har nu uppdaterat den lite smått, bland annat med nya bilder så är du intresserad av second hand eller rea men inte riktigt vet hur du finner guldklimparna kan du läsa det här inlägget :)




Jag verkligen älskar att fynda grejer second hand men även på rea. Jag är verkligen ingen "betala-fullpris-tjej", om det är för att jag är snål eller gillar att få mycket för pengarna kan ju diskuteras. Tänkte dela med mig av mina shoppingtips helt enkelt så ni också kan få så mycket som möjligt för era pengar!

Second hand, var? Först och främst kan man ju fråga sig var man kan handla second hand. Det finns second hand butiker, loppmarknader, blocket.se, tradera.se, kompisar mm. Själv föredrar jag loppmarknader för där säljs det mesta till en ytterst liten peng.

Second hand butik: Vissa butiker är små och vissa stora, mitt främsta tips är att ta dig tid att kika omkring. Kolla igenom alla plagg du bara orkar för inklämd bland massa fula kläder kanske den där guldklimpen finns gömd. Tänk även på att många plagg kan se rätt fula ut då de hänger på galgen men sen då du sätter på dig den är den skitsnygg, så prova även grejer som ser lite halvtaskiga ut. Är du inne i en väldigt stor second hand butik kanske man inte orkar kika igenom alla plaggen men gå då efter färg och leta bland de färger du tycker om.

Loppmarknad: Det är väldigt olika från loppis till loppis men större delen av min garderob är fyndad på olika loppmarknader. Här tycker jag man kan hitta de bästa fynden! Det negativa är väl att man oftast inte kan prova plaggen innan men hittar du en skitsnygg tröja för 20kr och det sedan visar sig att den inte passar har du ju inte slängt iväg så mycket pengar + att du säkerligen kan sälja den igen och få tillbaka pengarna du lagt ut för den. För att veta var det är loppmarknader kan du läsa dagstidningen där de ofta annonserar, kika på skyltar efter vägen, sök på internet och ha ögon och öron öppna. Sedan var inte rädd för att rota i klädhögarna som ligger på loppisborden, likaså de som hänger upp. Rota och fynda!

Internet: På senaste tiden har jag börjat köpa mer och mer via nätet och tradera har blivit en bra vän. Även här gäller det att leta och vara lite smart. Jag brukar aldrig lägga ett bud på en auktion där det är flera dagar kvar tills den avslutas, utan jag kikar på de grejer där auktionen snart går ut så jag ser hur priset ligger till. Sedan lägger jag mitt bud när det är nån stackars minut eller sekund kvar och vips så är grejen min. Några sidor jag gillar är tradera.se, seconds.se, blocket.se och kladbyte.se, jag brukar även googla på t.ex bloppis, second hand online, kläder second hand, ...till salu osv så får man upp ett par sidor att kika igenom. Det negativa med att näthandla är frakten, än om man fyndar ett plagg för 5 kr så kan det vips bli 75 kr då frakten läggs till så ha det i åtanke.

Rea: Mina tips på hur du ska reashoppa är att kika igenom alla reaplaggen, även de på barnavdelning, "big-size" avdelningen och "tant"kläderna. Ha även lite fantasi, att du t.ex kan ha den stora snygga oversize tröjan till ett strumpbyxor eller att du kan korta av den för långa klänningen till perfekt längd. Har man ett öppet sinne och fantasi hittar man oftast mycket mer på rean! Tålamod säger jag bara, här gäller och rotningsmetoden, rota, rota, rota och FYNDA!

Byta kläder: En anna rolig grej är ju att byta kläder med t.ex en kompis. Du är säkert less på en hel del i din garderob, likaså din vän, jamen byt då med varann så får ni ju ny-gamla kläder.

I det här inlägget kan ni se massa outfits där mycket av det jag har på mig är second hand, utmärkt med S.

Här kommer några av mina second hand och reafynd, alla priser är ungefärliga då jag inte kommer ihåg allt i huvudet:

1. Jacka 9 kr tradera.se, skjorta 10 kr loppis, vantar 20 kr loppis.
2. Sjal i håret 10 kr loppis, skinnshorts 50 kr Kupan röda korset.
3. Skor 72 kr rea, kjol 15 kr loppis, skjorta 20 kr loppis, väska 10 kr loppis.


1. Skinnvantar 5 kr loppis, skärp 10 kr loppis.
2. Armband 20 kr loppis.
3. Skjorta 15 kr röda korset, skinnbyxor rea 50 kr, skärp 10 kr loppis, jeans 25 kr loppis, skor rea 149 kr.


1. Tröja 10 kr loppis, jeansleggings 20 kr loppis, väska Myrorna 30 kr.
2. Halsband rea 10 kr.
3. Skjorta 15 kr röda korset, skinnbyxor rea 50 kr, klackar rea 215 kr.


1. T-shirt 10 kr loppis, kjol 20 kr loppis, väska 10 kr loppis.
2. Skor rea 145 kr, byxor 25 kr loppis, spetskavaj rea 149 kr.
3. Skor mammas gamla, byxor 0 kr klädbytardag på skolan, tröja 50 kr myrorna, skärp 0 kr klädbytardag på skolan.



1. Tröja 20 kr kupan, jacka 75 kr myrorna, halsband rea 10 kr, skor röda korset 50 kr, vantar 20 kr loppis, väska 10 kr loppis.
2. Linne rea 50 kr, kjol rea 99 kr, strumpbyxor rea 7 kr, skärp mammas gamla.
3. Sammetsklänning 25 kr loppis, kavaj 20 kr loppis, halsband rea 10 kr.


1. Klänning 75 kr second handbutik, kavaj rea 90 kr, halsband mammas gamla.
2. Klänning 25 kr loppis, kavaj 15 kr loppis, nitarmband 10 kr loppis.
3. Linne rea 36 kr, väst rea 45 kr, byxor rea 125 kr, skor rea 99 kr.


1. Det här är nog mitt bästa fynd hittills, den här skinnjackan köpte jag för 70 kr på en loppis men när jag kom hem och provade den tyckte jag inte den satt så bra. På grund av det valde jag efter några månader att sälja den och efter lite forskning om jackan (det var en märkesjacka, svensk design i äkta skinn) så la jag ut den på tradera och fick den såld för 950 kr. Jag gick alltså plus 880 kr på den!
2. Halsband rea 10 kr.


1. Halsband 10 kr loppis.
2. Slokhatt 10 kr loppis.



Hoppas ni fått lite hjälp och tips på vägen =)




Kommentarer
» anna

tack :)


Kom ihåg






Trackback