Vad innebär egentligen steloperation?


Hejsan. Hade egentligen inte tänkt skriva ett inlägg nu för jag hade liksom inget att dela med mig utav men sen såg jag att Therese undrade vad en steloperation egentligen innebär, kommer jag bli helt stel i ryggen eller vad menas egentligen? Ska förklara så bra som möjligt än om jag själv inte vet/kan alla detaljer.

Jag har diskbråck i ryggen (svanken) och har haft det över 2 år nu, så nu är det bestämt att jag ska stelopereras. Som jag fattade det utav kirurgen så tar dom helt bort den dåliga disken i ryggen och ersätter den med som en "bur" av något material (minns inte exakt), sen blir det titanskruvar och där imellan sätter dom in ben (från höften tror jag det var) så att det läker ihop bra.

Jag kommer ligga på sjukhuset 3-4 nätter och redan dagen efter kommer jag troligen kunna ställa mig upp försiktigt men jag kommer absolut inte få böja mig och sitta mycket. De första veckorna måste jag vara riktigt försiktig och han trodde att efter ca 6 veckor kan jag börja med vattenövningar. Efter det är rehabiliteringen ganska länge, flera månader - upp mot ett år.

Stelheten då? Nja den är inte så farlig, jag kommer kunna röra mig ungefär som nu, hade kanske vart lite värre om jag varit gymnast eller liknande men det är jag ju inte så det är ju nemas problemas, jag kommer va lika vig och rörbar som nu, alltså ingen större skillnad.

Visst, det är ju lite negativt att rehabiliteringen är så lång men dte är det värt eftersom jag kommer bli bättre i ryggen och benet (som är det värsta just nu).

Nu ska jag avrunda och avsluta, ha en fin dag iaf :)
Vad har ni för väder? Vi har soooool :D
Kram



Kommentarer
» ANGIE

Nä nån enstaka har man kanske sett då och då det är synd! Ja jag har funderat på det! Men har inte sytt klart den gula jag håller på med än (a) Så får se hur det blir ^^



Hoppas allt går bra med operationen*!

äntligen äntligen säger jag :) snöar ute nu, buhuuu :(

» Emma

Vi har jätte skönt väder här i GBG. Har varit sol och varmt hela dagen. Satt o sola i bara t- shirt på rasten :o :D

Anonym - Ja verkligen. Usch då, eller kul för den som gillar snön men otur för den som inte gör det!

Emma- ja det var ju underbart väder igår, fantastiskt! :D Så härligt med bara t-shirt.

sv: har inte riktigt orkat blogga dom senaste dagarna men nu är jag nog tillbaka och ska köra på som vanligt tror jag haha :P

jag börjar redan på måndag. skulle bli v.15 egentligen men min studievägledare undrade om jag ville/kunde börja nu på måndag o jag kunde inte med o säga nej haha så det blev så xD men det ska nog bli bra.



åh då förstår jag. jobbigt att det kan ta så långt tid, men förhoppningsvis så blir du ju verkligen bra i slutändan och då är det ju ändå värt det =)

blir kanske inte så mycket outfit bilder i början där då :P fast du kan ju alltid ta en dag innan där du bara går ut o fotar massa outfits så att du har en bildbank att ta ifrån sen efter operationen. skämt åsido haha.

håller såklart tummarna för dig att allt går som det ska i alla fall<33


Kom ihåg






Trackback