Päls, rätt eller fel?

TÄVLA TÄVLA TÄVLA HÄÄÄR!!

Tänkte ta upp en liten fråga. Äkta päls, tycker ni det är rätt eller fel? Är det rätt ibland? När i så fall?

Jag själv skulle aldrig köpa en ny pälsjacka men dömer inte dom som gör det. Dock tycker jag att det kan vara okej att köpa en pälsjacka second hand eller använda den om du ärvt den eller fått en gammal.

Men varför skulle det inte vara okej? Jag menar vi har ju renskinn (nästan alla uppe i norrland i alla fall) och fårskinn, är inte det lika hemskt i så fall?

Så vad tycker ni, är det fel att bära ett plagg i äkta päls än om den är köpt Second hand eller ärvd? Motivera mer än gärna ditt svar.



Kommentarer
» Ida

det är fel

» Laila

Desamma gumman :)

sv; haha, jaa, det får jag ta och göra!



det är rätt! det är en naturlig grej för oss människor att använda päls eftersom det värmer! däremot att använda det bara för att det är inne och ta död på massa djur i onödan tycker jag är fel!

kan hålla med sandra rätt mycket, det är onödigt att döda en massa djur för det :) haha jo..jag måste oftast redigera bilder. eller inte redigera, men sätte ihop det i kollage. vilket jag tycker är lite drygt men sånt är livet ;)

jag tycker det är fel om man dödar djuren ENBART för att göra pälsjackor etc. men jag menar, djur dör hela tiden vare sig vi har ihjäl dom eller inte. och då kan man ju lika gärna ta vara på det som finns att använda :)

» irina

Ja, jag har fått lite tvivel nu, känns som det är mycket upprepning från draggen, men det är förhoppningsvis bara nu i början.

den är ett år, med visning som avslutning i vår, håller ut för den haha!

» m'

snygg blogg :)

allt bra? :)

» adina

vilken härlig header!

Jag tycker det beror mkt på. Det är som skillnad när det är second hand eller ärvd..



Men tyvärr så är de flesta pälsarna gjorda av att djuren föds upp i fångenskap endast till att bli brutalt dödade för att sedan suit a fur :/

Jag är väl mest emot päls, men det är endast de pälsarna som är dödade efter en uppväxt i fångenskap.. men men ^^

min åsikt kanske är ganska uppenbar nu :'D



kram kram ^^

heej =) skönt att höra :D jo allt bra :D gör du då?:)

» Malin

Om de blir behandlade rätt och avlivade rätt.

Dvs utan lidande, då är det ok tycker jag.

hehe okej:) Lugnt:)!

hehe, jo precis, det är ju det, hoppas allt är bra med dig :D åh vad kul det hade varit att vinna halsbandet.

Tycker absolut det är ok att använda pälsjackor som man köpt second hand. Då har ju inga (nya) djur behövt sätta livet till för jackan och det vore bara dumt att slänga dem när ett djur nu faktiskt har dött för att jackan ska kunna tillverkas.

» Jenny

ne jag skulle nog inte kunna använda äkta päls


Kom ihåg






Trackback