Dålig hy, ett lite längre inlägg.

Nu hade jag tänkt ta upp ett ämne som många kan tycka är jobbigt och jag är en utav dom, dålig hy, och då menar jag dålig hy med acne/finnar. Jag är en utav dom som har dålig hy och drabbas av detta vilket jag tycker är riktigt jobbigt. Som för en del andra är sommaren en dröm period för då försvinner problemen, i alla fall för mig. De kanske inte försvinner till 100% men till 90% i alla fall. Jag märker på våren (slutet av april/maj) att hyn blir mycket bättre och sen håller det i sig så länge solen är framme och jag är ute i den men sen mot hösten i september kommer finnarna sakta men säkert tillbaka.

Jag hinner alltid tänka på sommaren då allt ser bra att "men gud, ska det verkligen hålla i sig nu?!" men näe, det är bara önsketänkande för sen försvinner solen mer och mer och den dåliga hyn kommer tillbaka. Vissa kanske inte bryr sig så mycket om det men jag tycker det är jobbigt. Jag går aldrig osminkad, inte ens inför familjen och då jag har en riktigt dålig hy dag håller jag mig undan och kollar knappt på någon. Sjukt dåligt självförtroende ska det tydligen kallas, hehe.

Många har dåligt självförtroende på ett eller annat vis, jag hade sämre förut men tycker jag har bättrat på mig nu men hyn är det jag tycker är jobbigast, jag vet att jag skulle få dubbelt så bra självförtroende om jag fick ha samma hy som jag har på sommaren fast året om.

Men när blir hyn bättre? Kommer det alltid vara så här? Det hoppas jag verkligen inte för då vet jag inte vad jag tar mig till, haha. För mig började det väl under högstadietiden men det var under gymnasiet det blev värre och värre (då jag trodde det skulle bli bättre). Men jag får väl helt enkelt flytta till ett soligt land ;) Inget mig emot!

Då ni kikar på mina bilder kanske ni tänker att "men det ser ju inte så farligt ut" men först och främst sminkar jag över så gott det går, för det andra så syns det inte lika väl på bild som i verkligheten, för det tredje väljer jag att inte lägga ut bilder på bloggen där det syns så mycket och för det fjärde så redigerar jag ibland bort om det är någon finne som syns riktigt mycket.

Bara att jag ska publicera det här känns lite hemskt men då kanske jag kan lära mig att leva med det mer, vet ni redan om att jag har dålig hy jamen då gör det kanske inget att det syns på vissa bilder och sen om vi någon gång träffas i verkligheten. Jag kommer nog alltid (så länge det håller i sig) att tycka det är gryyymt jobbigt att ha sån här hy men jag hoppas att det försvinner med åren och jag blir alltid bli så förbaskat avundsjuk på de med bra hy. Det positiva är väl att jag VET att jag inte är ensam om det här problemet så det gör ju att det känns lite bättre i alla fall.

Och jo jag vet att det är inge bra att sminka över finnarna att det bara blir sämre då men skulle jag skippa att sminka mig skulle jag inte lämna rummet, jag skulle vägra visa mig för någon så det känns inte riktigt som ett alternativ för mig. Vissa kanske tycker jag är grymt fjantig nu men för mig är det här riktigt jobbigt.

Hade tänkt skriva lite andra grejer också men ser att klockan tickar iväg och jag ska till sjukgymnasten snart så, byebye.

Just de, tänkte bara visa en bild från hur det ser ut på sommaren (tänker inte göra en blondinbella och visa hur jag ser ut nu, så modig är jag inte!! ;P ) Bilden är tagen maj 09.



Kommentarer

tack så jättemkt gumman!

Tycker det är tråkigt att du som verkar skämmas för så lite mår så dåligt av din hy. Jag tycker inte alls att det ser så farligt ut, men som du skrev så har du ju fotoshopat bort sånt så.. Tycker iaf att dina fräknar är jättesöta! Och jag tror att du tänker på det mer än andra. Brukar vara så. Hoppas de försvinner eller att du helt enkelt slutar bry dig. :)

» JOSS

Jag har också problem med min hy, och det tär verkligen på ens självförtroende, men förhoppningsvis så försvinner väl besvären när man blir äldre... hoppas jag. (Y)


Kom ihåg






Trackback