Starka reaktioner.

Då jag skrev inlägget om snökaoset här i Skåne kunde jag ana att vissa skulle ta åt sig och bli irriterade och rätt hade jag. Här har vi en kommentar:

Men fuck you ! dissa inte skåningar , om du vill köra av vägen är det väll ditt val ! vi här nere är inte vana vid 30 minus grader som kanske ni är men betyder det att vi är dumma då? fattar inte på mej sånna som dej !

Mitt svar till dig: Jag har aldrig sagt att jag vill köra av vägen och självklart vill jag inte det MEN kan du inte förstå att det är ganska enerverande att köra bakom en bil som kör 30 på en väg där man faktiskt skulle kunna köra 60 utan att köra av vägen? Och jag är inte van 30 minus men 20 minus, ja, och jag sa aldrig att skåningarna var dumma för att ni (förmodar att du är skåning) inte är van med kyla? Nu steg tanken dumma skåningar till mitt huvud och ja då skrev jag det.

Jag har väl läst ett antal gånger om dumma norrlänningar men inte tar jag åt mig av det. Då jag skrev dumma skåningar var det dessutom lite skämtsamt men ja, får väl skriva det varje gång jag ska skämta lite smått här på bloggen. Dessutom skrev jag ju att det inte gällde alla. Och om jag nu verkligen tyckte att alla skåningar var så dumma skulle jag väl knappast valt att flytta ner hit?

En annan kommentar löd så här (har kortat av den lite): ...Och har du inte körkort själv så kan jag säga att det inte krävs mycket för att en olycka ska ske vid halt väglag. Det handlar nog knappast om rädsla för snö utan snarare rädsla för olycka. Man kör inte i 80 på en 80-väg om vägen är full med snö eller is - det vet alla som har körkort.

Nej jag har inte körkort men jag sitter bredvid min mamma som är ytterst försiktig då hon kör bil och har haft körkort i många år. Även jag förstår ju att det inte krävs mycket för att man ska köra av vägen och är det superhalt ja då förstår jag dem som kör kanske 30 MEN nu var det som sagt inte superhalt där vi körde och vägen var inte igensnöad, det var mycket raksträcka och rätt bra väglag så man hade inte kört av vägen om man körde 60 (så länge man har bra vinterdäck och kan köra bil).

Aja hoppas ni förstår lite av vad jag menar men jag tar inte tillbaka något jag skrev i det inlägget.

Update kl. 16.28: Från en anonym (har kortat av den en del): men du skrev ju själv längre ner att ni såg 4 bilar i dikena, då fattar ju man varför folk kör sakta :P

Yes vi såg fyra bilar i dikena igår (eller tror det var tre men man såg på ett ställe att en bil var uppdragen därifrån) men frågan är ju då. Körde dessa bilar för snabbt? Hade de bra vinterdäck (dubbade)? Var det halt? Körde bilarna för nära kanten så de åkte ner i diket? Och självklart tycker jag med att man ska vara mycket försiktig ute på vägarna, även vi kör ju mycket långsammare nu men som sagt, att ligga på 30 på en bra raksträckad väg kändes snäppet överdrivet.





Kommentarer

men du skrev ju själv längre ner att ni såg 4 bilar i dikena, då fattar ju man varför folk kör sakta :P asså ja tycker också att de överdriver men detta är inte "den skånska vintern" den brukar komma i typ februari annars.

haha men herregud, man slutar aldrig att bli förvånad. det finns verkligen folk till precis allting, alltid !! :D haha.. jaa..

tror inte den omtalade "snökatastrofen" har kommit till skåne fullt ut än... den kommer nog ;p men, jag tror inte att någon vill köra av vägen? x)

men det är klart.. det finns ju som sagt folk till precis allting :D men jag måste också säga att folk som inte bor i norrland dom KAN INTE köra bil så fort det kommer så mycket som en millimeter snö... tro mig ! det är illa....



btw, hoppas du får en supertrevlig helg :D

gud va folk inte har ngn humor^^ bara för att dom sitter bakom en dataskärm tror dom att dom kan skriva vad dom vill :O oj mkt dom nu.. xD


Kom ihåg






Trackback